Lotte Nijborg
Lotte Nijborg Love 30 mrt 2015

23 x beste tips om af te vallen en op gewicht te blijven

Afvallen is moeilijk. Niet alleen het beginnen, maar ook het volhouden is een uitdaging. Daarom hebben we 23 tips voor je om af te vallen en op gewicht te blijven.

Motivatie

1. Koop een mooie bikini

Koop een bikini in de maat die je wil hebben in de zomer, en pas hem voor de spiegel. Bedenk je nu of je er zo uit wil zien deze zomer. Nee? Bedenk dan hoe wel en hou dit doel voor ogen.

2. Neem voor- en na foto’s

Stel een doel en neem elke maand een foto om je resultaat te kunnen vergelijken met de voor-foto. Eventueel kun je je voor foto ook op de koelkast plakken om voor extra motivatie te zorgen tijdens zwakke momenten.

3. Te kleine broek

Iedereen heeft weleens in de uitverkoop een te kleine maar oh zo mooie broek gekocht. Probeer deze één keer per maand aan te trekken. Je zult zien dat hij steeds beter gaat passen, ook al geeft de weegschaal misschien nog niet het gewenste resultaat aan.

4. Beloon jezelf

Verdeel je grote doel in kleine stapjes, en beloon jezelf elke keer wanneer er een subdoel behaald is. Onnodig te zeggen dat de beloning bij voorkeur niet moet bestaan uit een vette hap, maar liever iets leuks wat je graag wil hebben.

Aanpassen voedingspatroon

5. Neem je tijd

Rustig eten heeft meerdere voordelen. Ten eerste merk je op tijd dat je vol zit. De maag heeft ongeveer twintig minuten vanaf je eerste hap nodig om te bepalen of hij vol zit. Wanneer je langzaam eet mis je dit seintje niet en eet je automatisch niet teveel. Ook werkt je spijsverteringssysteem beter waardoor je minder snel weer trek hebt.

6. Drink veel water

Het is een beet saai, maar water drinken is echt ontzettend goed voor je. Om maar eens wat te noemen: Je krijgt er een mooie huid van, het zorgt voor meer energie, het werkt ontgiftend, het onderdrukt je hongergevoel en je valt af wanneer je caloriehoudende dranken vervangt door water. Kortom; alleen maar voordelen.

7. Eet veel vezels

Door voedingsmiddelen te eten waar veel vezels inzitten, zit je eerder vol en werkt je spijsvertering beter. Aangeraden wordt om zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten. Denk daarbij aan volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten.

8. Stop met frisdrank en zogenaamd ‘gezonde’ sapjes

Wanneer je deze dranken vervangt door water of groene thee zul heel wat minder calorieën binnenkrijgen. Het is misschien even wennen maar je zult merken dat je veel meer energie krijgt doordat je minder suiker binnenkrijgt.

Beweging

9. Varieer met oefeningen

Zorg dat je niet elke dag dezelfde oefeningen doet maar breng er variatie in aan. Probeer om de dag, of om de twee dagen verschillende spiergroepen te trainen.

10. Houd je resultaten bij

Doe je oefeningen met behulp van een app waarin je resultaten en vorderingen bijgehouden worden. Dit zorgt er niet alleen voor dat je motivatie op peil blijft maar ook dat je gepusht wordt om steeds een stapje verder te gaan.

11. Doe je oefeningen in de ochtend

Het is de perfecte manier om wakker te worden omdat je zo je lichaam meteen kunt activeren. De rest van de dag zul je zien dat je veel meer energie hebt. Ook is uit onderzoeken gebleken dat mensen die ‘s ochtends sporten minder behoefte hebben aan eten. Ook heb je de rest van de dag een fijn gevoel omdat je niet meer tegen het sporten hoeft aan te hikken.

12. Benut je tijd goed

Ook al heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan, dan nog kun je wel een paar minuten vrij maken om je oefeningen te doen tijdens het kijken van je favo serie. Elke minuut helpt tenslotte.

Tips om vol te houden

13. Denk aan je laatste maaltijd

Een trucje om je hersenen voor de gek te houden is door op moeilijke momenten terug te denken aan de laatste maaltijd die je hebt gegeten. Hierdoor hebben je hersenen het idee dat je de maaltijd net op hebt en is je moeilijke moment zo voorbij.

14. Motiveer je vriend/vriendin

Kan je vriend ook wel een paar kilootjes kwijt? Of heeft je BFF het er al maanden over dat ze wil afvallen? Doe het dan samen en motiveer elkaar wanneer je er doorheen zit. Wanneer je samenwoont is het ook stukken makkelijker wanneer je vriend ook op zijn eten let want er is niks moeilijker dan op een worteltje knagen terwijl je vriend naast je op de bank een zak chips opentrekt.

15. Koop kleinere borden

Op kleinere borden past minder eten maar het ziet er toch uit alsof je een vol bord hebt. Het psychologische effect is dat je toch een voldaan gevoel hebt omdat je een vol bord hebt leeggegeten terwijl je toch echt een stuk minder gegeten hebt dan wanneer je een groot bord vol schept.

16. Stel jezelf de vraag

Wanneer je een snack-aanval hebt stel jezelf dan de vraag of je nou echt ontzettend veel zin in hebt in die chocoladereep/zak chips/appelflap. Waarschijnlijk is het meer de macht der gewoonte dan dat je niet zonder kunt.

Aanpassen van je levensstijl

17. Slaap genoeg

Van te weinig slapen kun je aankomen. Check dit artikel waarin we uitleggen hoe dat kan.

18. Zie het niet als een dieet

Bij het volgen van een dieet doe je dit een bepaalde periode en daarna ga je weer over tot de orde van de dag. Wanneer je daadwerkelijk je levensstijl aanpast is het geen dieet meer waar je je aan hoeft te houden, en is het ook niet ‘niet vol te houden’.

19. Maak een dagindeling

Daarmee bedoelen we een soort DIY Sonja Bakker-schema. Plan vaste tijden in wanneer je eet en (gezond) snackt. Zo voorkom je dat je tussendoor ongemerkt teveel eet. Ook is het beter voor je stofwisseling wanneer je zo’n zes tot acht keer per dag eet.

20. Zorg voor voldoende beweging

Ook al heb je werk waarbij je veel zit, probeer dan in ieder geval een paar keer per dag een wandelingetje te maken. Even in je lunchpauze een rondje lopen in de zon of opstaan om naar de koffieautomaat te wandelen; het helpt allemaal. Probeer om je vrije dagen wat extra beweging te pakken die je doordeweeks tekort komt.

Teruval voorkomen

21. Hang je voor- en na foto’s op de koelkast

Zo weet je meteen weer waar je het voor hebt gedaan. en het zou zonde zijn om dat door een paar vreetbuien te laten verpesten toch?

22. Houd een eetdagboek bij

Wanneer je alles, en dan bedoelen we ook alles, opschrijft wat je eet en drinkt zie je vanzelf of je nog steeds goed bezig bent. Vaak sluipen er weer ongemerkt oude ‘slechte’ gewoonten in, en door alles op te schrijven krijg je een beter inzicht in wat er goed en fout gaat.

23. Kook bewust

Wees je bewust van de hoeveelheden die je kookt. Wanneer je nog een half bord overhoudt in de pan is de verleiding groot om het nog maar even op te maken. Terwijl je alleen wil eten waar je ook daadwerkelijk behoefte aan hebt. Zet om deze reden ook geen pannen op tafel omdat je dan meestal óf teveel óf te vaak opschept.

Reageer op artikel:
23 x beste tips om af te vallen en op gewicht te blijven
Sluiten