Ga de challenge aan: 7 tips om je aller gezondste ik te worden

Gezond eten is niet meer hetzelfde zoals vroeger. Voorheen was je een échte foodie wanneer je minimaal twee stukjes broccoli per avond opschepte. Nu zijn twee stukjes vrijwel hetzelfde als het eten van een cheeseburger. Goed, overdrijven is ook een vak, maar je begrijpt wat we bedoelen. 'Gezond zijn' is zo makkelijk niet meer tegenwoordig en daarom zijn een aantal tips altijd behulpzaam. Met deze zeven tips kom jij stukken dichterbij je 'gezondste ik':

1. Proteïnes en vezels, a lot of them.

Waarom zijn grote hoeveelheden proteïnes en vezels goed voor je? Omdat ze het hart gezond, je gewicht in de orde en je energielevel hoog houden. Waar je je proteïnes vindt? In mager, wit vlees zoals kip en kalkoen. Ook is zalm een perfecte bron, waarbij deze ook nog eens vitamine B12, D, en Omega-3 vetten bevat. Voor de vega’s is het prima om het vlees en vis te vervangen voor tofu, yoghurt, eieren en bonen.

Je vezels vind je in fruit zoals appels en peren, maar ook groentes zoals spruitjes en broccoli. Dit zijn betere vezels dan die je bijvoorbeeld uit wit brood en witte rijst haalt, aangezien hieruit alle belangrijke voedingsstoffen zijn getrokken.

2. Kook het zelf

Geloof het of niet, zelf koken levert je meer op dan alleen een leuke Instagram update. Je kunt namelijk precies bepalen wat er in je maaltijd zit. Je voorkomt de toevoeging van conserveringsmiddelen en weet zeker dat je verse producten binnen krijgt.

3. Omarm de gezonde vetten

Wat zijn nu ook alweer de goeie vetten? Denk hierbij aan visolie, olijvenolie, noten en (yum!) pindakaas. Probeer dingen als kaas, melk en vette yoghurt met mate te consumeren, aangezien deze producten vaak niet de beste vetten bevatten.

4. Een nieuwe manier van snacken

Voor een gezonde snack kun je rauwe groentes dippen in bijvoorbeeld hummus of tzatziki. Meer trek in iets zoets? Probeer dan verse dadels of fruit. En, gelukkig, een stukje pure chocolade is ook geen zonde.

5. Pers het

Eh? Ja. Sappen dus. Moeite met grote hoeveelheden groentes en fruit binnenkrijgen op een dag? Gooi het allemaal in de blender en ga voor die smoothie. Stukken makkelijker om weg te krijgen en gewoon ook nog eens heel lekker.

6. Je bent wat je drinkt

Die lekkere frappachino van de Starbucks? Vol met suikers en vetten. Probeer te letten op wat je binnenkrijgt, want suiker zit verborgen in de meest onnozele dranken. Zelfs appelsap en sinaasappelsap bevatten vaak een handje vol suiker. Kies liever voor (kokos)water, thee, natuurlijke vruchtensappen of natuurlijk smoothies.

7. Neem een shotje

Helaas, we doelen niet op the good kind. We hebben het over tarwegras shotjes. Perfect om je energie- en vitaminelevel te boosten. Tarwegras bevat een hoge dosis aan vitamine C, E en antioxidanten.

Klaar om je gezondste ik te worden?

Reageer op artikel:
Ga de challenge aan: 7 tips om je aller gezondste ik te worden
Sluiten