10 voeding mythes: welke zijn het en wat is de waarheid?

Voeding mythes bedenken kunnen wij mensen wel. Soms als marketing stunt of onderdeel van een hype. Daarom is het goed om in dit nieuwe jaar (met al die eindeloze resoluties) de bekende voeding mythes te achterhalen.

De voeding mythes op een rijtje:

1. Vers is altijd beter dan bevroren

Verse groentes hebben meer vitamines dan bevroren groentes, toch? Nope. Verse producten moeten namelijk vaak een roteind reizen om in jouw supermarkt te belanden. Tijdens de reis en tijdens hun verblijf in de supermarkt wordt je verse eten aangetast door lucht, licht en vooral vieze handen.. ieks.

2. Zeezout bevat minder sodium

Er zijn diverse zoutsoorten die je kunt gebruiken, maar er is er geen enkele beter voor je dan de ander. Zout blijft zout. Echter neem je misschien wel minder tot je door de grote kristallen, dus het is het proberen waard als je je zoutinname naar beneden wil werken.

3. Rode wijn is goed voor je

Doktoren geven toe dat één glas wijn per dag goed kan zijn voor onze gezondheid, maar dan dus wel echt ééntje. Als je er meer dan één drinkt, ga je de voordelen juist omzetten naar nadelen.

4. Bruine suiker is gezonder dan witte suiker

Nee. Nee, nee, nee en probeer het jezelf ook niet wijs te maken.

5. 100% fruitsap is het beste voor je

Helaas zul je voor de echte vitamientjes een smoothie moeten verkiezen boven een glas sap. Je mist met sap namelijk alle vezels die nu juist zo belangrijk zijn aan een stuk fruit.

6. Donker brood is altijd beter voor je dan wit brood

Dat ligt er maar net aan. Een donker brood kan namelijk ook gewoon gekleurd zijn (ja, dat gebeurt echt, zeker in de grote supermarktketens). Zoek naar brood met daarop ‘whole grain’ en bedenk: té donker brood is nooit gezond. Lichtbruin is altijd de beste keuze en als je de keuze hebt: kies voor speltbrood.

7. Bruine eieren zijn beter dan witte eieren

De kleur van het ei heeft enkel te maken met de afkomst van de kip, niet met de voedingswaarde. Aangezien bruine eieren vaak meer kosten, kun je daar nu mooi op besparen.

8. Als er ‘all natural’ op staat, is het product gezond

Trap er niet in! Iedereen mag deze tekst gebruiken zonder dat dit gecheckt wordt. Het kan dus prima een leugentje zijn om meer te verdienen. Check dus altijd het label voordat je iets meeneemt waarvan je wil dat er echt geen overige toevoegingen aanwezig zijn in het product.

Reageer op artikel:
10 voeding mythes: welke zijn het en wat is de waarheid?
Sluiten