13 kleine veranderingen die je gelijk gaan helpen om gewicht te verliezen

Het lijkt wel of iedereen om ons heen probeert af te vallen en een gestructureerd sport regime opbouwt. Allemaal om strak in pak te zijn. Maar ons leven is één en al hectiek en soms slaan we liever even de gym over om wat drankjes te drinken met onze all time friends. Daarnaast gaan wij in de zomer al sneller voor een heerlijk ijsje dan voor wéér een salade.

Maar we willen natuurlijk geen over-de-broek-hangend-buikje of een hartkwaal op latere leeftijd. Daarom de oplossing voor alle workaholics en cocktaillovers: dertien kleine veranderingen die je niet alleen in shape houden, maar waar je ook nog eens gewicht mee kan verliezen. Thank us later.

1. Doe aan beweging tijdens reclames op tv

Reclames zijn vervelend. Wat doen we nou eigenlijk tijdens reclames? Een beetje op onze telefoon kijken of naar de keuken lopen voor een extra snackje? Stop daar mee. Want hoe slim is het om tijdens die vervelende reclames (sorry Harry Piekema, de AH reclames zijn best geestig) even een snel workoutje te doen?! Even twee minuten jumping jacks, push ups of burpees. Tv kijken is nog nooit zo goed voor je geweest.

2. Drink regelmatig zwarte of groene thee

Het helpt bij het verlagen van je stresshormoon, vermindert een te hoog cholesterolgehalten en helpt je afvallen. Dit komt doordat groene of zwarte thee je vetverbranding versnelt. Allemaal zonder dat je ermee je hartslag verhoogt.

3. Gember wordt je nieuwe beste vriend

Gember heeft een positieve werking op je stoelgang. Ook heb je minder honger na het eten van gember en versnelt het je stofwisseling. Het is een prima middel om je lichaam te ontgiften. Ook bevat het amper calorieën. Voeg bijvoorbeeld wat gember bij je thee of smoothie.

4. Zeg hallo tegen krachttraining

Één van de effecten van krachttraining is dat je spiermassa toeneemt. En het opbouwen van spiermassa leidt tot meer verbranding van je lichaamsvet. Tijdens een krachttraining kun je ongeveer 450 calorieën verbranden in een uur. Dat is een stuk minder dan bij een uur hardlopen. Alleen het voordeel bij krachttraining is dat je spieren ná je workout nog allerlei calorieën verbruiken. Dit is een stuk meer dan bij het herstel van een cardiotraining.

5. Wacht dertig minuten na je diner om te zien of je nog steeds trek hebt

Heb je ook altijd zo’n trek in iets zoets na het avondeten? Tip: wacht dertig minuten. De kans is namelijk erg groot dat je na die dertig minuten totaal geen zin meer hebt in iets lekkers. Dit komt doordat het even duurt voordat er verschillende hormonen in de darmen na je maaltijd worden afgegeven die ervoor zorgen dat je hongergevoel afneemt.

6. Langzaam eten is echt verstandig

Het advies is om elke hap minimaal twintig keer te kauwen. Hoe langzamer je eet en dus langer kauwt, hoe sneller je vol zit en hoe beter je spijsvertering op gang komt.

7. Neem de trap inplaats van de lift

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen gemiddeld twee kilo per jaar aankomen. En we kennen het verleidelijke gevoel na werk om dan toch maar met de lift te gaan. Maar probeer dan toch de trap te nemen. Want ongeveer twee tot drie minuten per dag de trap op, kunnen genoeg calorieën verbranden om niet de gemiddelde twee kilo aan te komen per jaar.

8. Neem lunch mee van huis

Al die broodjes, zoetigheid en gefrituurde dingen op werk. Dit is niets voor jou. Neem lekker je restjes mee van de avond ervoor. Als snack nog wat nootjes en jij voelt je heerlijk gedurende dag.

9. Eet voor ongeveer driehond calorieën aan ontbijt

Bijvoorbeeld met 80 gram havermout en wat blauwe besjes. Dit zorgt ervoor dat je gezonde vezels binnen krijgt, je langer een vol gevoel hebt en bovendien ook nog eens een natuurlijke energie boost hebt. Probeer de granen te vermijden en ga voor vezels, eiwitten of proteïne.

10. Eet per dag minimaal 500 gram aan groenten

Met groenten voorkom je allerlei ziektes, je stoelgang wordt daarnaast beter, het houdt je fit en je krijgt er energie van. Maak er een gewoonte van om groente te eten bij elke maaltijd. Ja dit kan ook tijdens je ontbijt. Bijvoorbeeld een omelet met spinazie. Tussen de middag een snack met groente en deze dippen in hummus. Heerlijk.

11. Eet kleine porties gedurende dag

Eten zorgt ervoor dat je een dieet vol kunt houden en dat je er goed bij blijft voelen. Maar het is overigens niet de bedoeling dat je véél in één keer eet. Als je kleine porties eet gedurende dag dan houdt je je stofwisseling actief en verbruik je zodoende meer calorieën.

12. Maar twintig minuten HITT training doet wonderen

High Intensity Interval Traning (HITT) is een unieke fitnessmethode die zeer geschikt is voor afvallen. Een sessie duurt minimaal tien tot hooguit twintig minuten. Dit lijkt misschien weinig maar als je een HITT workout goed uitvoert, ben je na die korte tijd doodop. Je gaat namelijk voluit en traint op ongeveer negentig procent van je maximale krachtinspanning. Met HITT kun je effectiever afvallen dan met cardiotraining.

13. Gun jezelf één dag per week een cheatday

Als je één dag gepland hebt dat je op die mooie dag, mag zondigen en letterlijk alles mag eten, dan is dat een fantastische dag waar je oprecht van kunt genieten zonder spijt te krijgen dat je deze week al zó ongezond hebt gegeten. Houd je hier echt aan want niets is erger dan ongezond voedsel consumeren terwijl je bij de eerste hap al spijt hebt, en dan vervolgens toch maar blijven eten.. Ja we kennen het.

Reageer op artikel:
13 kleine veranderingen die je gelijk gaan helpen om gewicht te verliezen
Sluiten