4 manieren om er voor te zorgen dat je eindelijk je doel behaalt

Lotte

Wij mensen leven op doelen. Iedere keer wanneer we iets afsluiten gaan we weer opzoek naar iets nieuws. Maar soms, heel soms, hebben we een doel voor ogen genomen waar we eigenlijk niet zoveel zin in hebben. Soms zien we er zelfs heel erg tegenop, maar weten we stiekem dat het eigenlijk wel echt moet gebeuren. Denk aan het leren voor een tentamen of beginnen met een sportschema. Hoe zorg je nou dat je niet na drie dagen alweer afhaakt?

Vind inspiratie

Je bent waarschijnlijk niet voor niets op dit idee gekomen. Vaak heb je een rolmodel of andere vorm van een model waar je tegenop/naar uit kijkt. Iets wat jij ook wilt bereiken. Je wil je tentamen halen, je wil afvallen, je wil een conditie opbouwen, je wil een doel behalen. Mocht je toch nog geen model hebben, stel deze dan voor jezelf vast. Ga niet uit van het onmogelijke (zoals een Victoria’s Secret lichaam), maar kies iets haalbaars. Iets wat net buiten je bereik ligt, maar wat je wel zou moeten kunnen halen (een acht voor je tentamen, een halve marathon rennen, vier kilo afvallen). Laat je inspireren door vriendinnen die bijvoorbeeld hetzelfde doen.

Doe het stapje voor stapje

Nee, een tentamen leer je niet in één dag en een conditie bouw je niet op binnen één week. Accepteer dus snel voor jezelf dat je je doel niet zomaar bereikt. Het kost tijd, doorzettingsvermogen en discipline. Verwacht niet dat je alles in één keer kan doen en beloon jezelf ook als je een kleine stap hebt gemaakt. Alleen zo hou je het uiteindelijk vol.

Vind een maatje

Samen leren en samen sporten is natuurlijk stukken makkelijker dan wanneer je het in je eentje moet doen. Probeer dus opzoek te gaan naar een partner in crime om de lasten te kunnen delen. Niets zo vervelend als wanneer je het allemaal alleen moet doen plus, nu kunnen jullie elkaar eraan houden om vol te houden. Het telkens tegen jezelf blijven zeggen werkt namelijk na een tijdje ook niet meer zo goed.

Streep af

Maak voor jezelf een lijstje. Dit kan per dag (wanneer je bijvoorbeeld dieet) of per week (sporten). Ieder vinkje wat je kan zetten geeft je misschien weer net dat ene zetje om door te gaan. Je kent het vast wel van je To Do lijstjes. Hoe erg geniet je ervan wanneer je de boodschappen en je bed opmaken kan afstrepen? We bedoelen maar.