Isis van Graas
Isis van Graas Life 8 aug 2019

Deze simpele tips zorgen ervoor dat een gezonde levensstijl dichterbij is dan je denkt

Een gezond leven ontstaat niet vanzelf. Je moet er veel voor doen (en laten), dus een vast ritme is bijna niet te vermijden. Is jouw nieuwjaarsvoornemen nog steeds niet van de grond gekomen en wil je er zo snel mogelijk aan beginnen? Gezond eten is hƩt begin van een gezond leven en dit zijn de vijf beste tips om dat vol te houden.

Ergens hebben we allemaal wel de behoefte om ‘n keer Ć©cht ons best te doen en gezonder te gaan leven. Toch staart de kaasplank en fles wijn ons iets te veel aan om een fitgirl carriĆØre na te lagen, maar deze tips helpen ons al een stuk op weg.

Lees ook: Op zoek naar de lekkerste koffie van Amsterdam? Dit zijn de 6 leukste koffietentjes waar je ook wat lekkers kunt eten

Tips om gezond eten vanzelfsprekend te laten worden

Een gezonde levensstijl begint bij gezond eten. Je weet vast van jezelf welke producten een negatieve invloed hebben op je lichaam en geest, dus bepaal voor jezelf welke producten je wilt minderen. Kijk goed naar de verhouding van bepaalde voedingsstoffen en probeer te spelen met de verhoudingen en kom erachter hoe jouw ideaal beeld van “gezond eten” er uit ziet.

1. Vermijd pakjes en zakjes

In heel veel smaakversterkers of kruiden uit pakjes zit veel suiker en zout, wat natuurlijk geen goede toevoeging is op je healthy levensstijl. Probeer zo veel mogelijk zelf te maken en gebruik verse ingrediƫnten, zodat je zeker weet wat je eet.

2. Minder suikers

Deze sluit mooi aan bij nummer Ć©Ć©n, want onnodige suikers wil je zoveel mogelijk vermijden. Tuurlijk is een koekje bij de thee geen probleem, maar kijk eens naar andere opties zodat je naderhand geen spijt krijgt.

3. Kies voor voeden

Door gevarieerd te eten krijg je meerdere voedingsstoffen tot je, als je het tenminste handig aanpakt. Een heerlijk wit bolletje met hagelslag is altijd welkom, maar je kan beter kiezen voor een optie waar je sneller vol van zit. Kies voor een verzadigend gerecht met bijvoorbeeld avocado en andere soorten groenten.

4. Eet in kleine hoeveelheden

In plaats van drie keer op een dag grote porties naar binnen werken, is het beter om verdeeld over de dag kleinere hoeveelheden te eten. Denk aan een handje noten, een paar tomaatjes, een cracker met hummus of ander gezond eten voor tussendoor. Daardoor heb je tijdens de lunch en diner minder zin in ongezond eten en kies je je gerechten veel wijzer uit (zeker wanneer je in de supermarkt staat).

5. Vind je eigen balans

Het belangrijkste is dat je het volhoudt en gemotiveerd blijft. Dat lukt meestal niet wanneer je jezelf alles ontzegt en alle suikers en koolhydraten uit je leven verbant. Probeer zelf te kijken wanneer je een cheatday inlast en lekker een wijntje op het terras neemt, want we leven om te genieten.

Lees ook: Voor het eerst op vakantie met je partner? Met deze tips wordt het een vakantie om nooit te vergeten

Reageer op artikel:
Deze simpele tips zorgen ervoor dat een gezonde levensstijl dichterbij is dan je denkt
Sluiten