6 mythes op het gebied van afvallen: hier gaan we niet meer intrappen

Lotte

Een groot gedeelte van de bevolking is bezig met zijn gezondheid. Niet alleen op het gebied van sporten, maar ook middels voeding wanneer het aankomt op afvallen. Echter zijn er nu eindeloze hoeveelheden onzin te vinden op het internet (en om ons heen) over wat nu wel goed voor ons zou zijn, wat niet, wat helpt met afvallen en ga zo maar door. Tijd om een aantal van deze onnozele mythes de deur uit te werken:

1. Cardio is de beste manier om gewicht te verliezen

Mensen die gewicht willen verliezen klimmen eigenlijk bijna altijd meteen op de fiets of loopband. Want van cardio val je af. Toch? Nou, niet bepaald. Natuurlijk is cardio fantastisch voor het lichaam, maar het zorgt niet voor die intense calorieverbranding waar je naar opzoek bent. De grap is namelijk dat je lichaam gaat wennen aan de cardio, waardoor je op den duur minder en minder verbrandt. Je werkt nog even hard, maar valt minder af. Daarbij doe je ook niets aan spiervorming tijdens cardio. Kortom dames, cardio mag, maar als je doel is om netjes af te vallen, dan red je het helaas niet alleen met rennen of fietsen.

2. Een laag koolhydraatdieet is het beste voor vetverlies

De maatschappij voert nogal een oorlog tegen koolhydraten. We zijn in grote getallen gestopt met het eten van brood, pasta’s en rijst. Maar zijn koolhydraten nu echt zo slecht voor ons? Welnee. Het gaat meer om je aanpak. Je kunt namelijk ook gemakkelijk 5000 calorieën aan broccoli naar binnenwerken, terwijl daar ook koolhydraten in zitten. Het enige verschil zit hem in slechte en goede koolhydraten. Wit brood kun je beter laten staan, waar groentes met koolhydraten zoals mais en wortelen geen enkel probleem zijn. Just keep it healthy.

3. Van krachttraining word je zo’n intense spierbonk

Ken je het? Je vertelt dat je in plaats van aan fitness doet, liever gaat staan krachttrainen. Mensen kijken raar op. Hoezo dan? Wil je eruit komen te zien als Arnold? Natuurlijk niet. Veel mensen weten namelijk niet dat krachttraining juist fantastisch is voor gewichtsverlies. Je spieren nemen natuurlijk wel iéts toe, maar dat is alles behalve slecht. Meer spier betekent dat je meer calorieën verbrandt, alleen al door gewoon gespierd te zíjn. En dat is wat we willen, toch?

4. Je moét detoxen wil je gezond zijn en kunnen afvallen

Onzin. Detoxen is helaas voornamelijk bedacht door de grote bedrijven om heel veel centjes mee te verdienen. En het werkt, want we geloven het maar al te graag. Natuurlijk is er niets mis met gezond eten, maar écht detoxen heeft meestal eigenlijk alleen als gevolg dat je een week in de badkamer doorbrengt. Het lichaam heeft van zichzelf een aantal fantastische detoxers, namelijk je lever en je nieren. Daar kunnen geen supplementen tegenop. Lekker veel groente, fruit en water en alles komt goed.

5. Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Ook niet waar. Hij is natuurlijk wel belangrijk, maar niet belangrijker dan je andere maaltijden. Echter helpt het wel tegen de honger over de loop van de dag en maakt het opstarten een stuk gemakkelijker. Heb je stiekem een hekel aan ontbijten en levert het voornamelijk stress op in de ochtend? Probeer iets kleins te eten en neem daarna nog een tussendoortje. Zorg vervolgens dat je goed luncht tussen de middag en hou het bij een normale voedselinname.

6. Sporten is het enige wat je nodig hebt om af te vallen

Je wil echt niet weten hoeveel uren je moet sporten om een hele kilo vet te verbranden. Het is inderdaad bijna een beetje deprimerend. Afvallen is stiekem een fulltime baan. Veel mensen zien sporten echter als het excuus om die avond dan toch maar dat koekje op te eten ‘want ik ben vandaag toch naar de sportschool geweest’. Zo werkt het helaas niet. Sporten hoort er gewoon bij, maar je voeding staat centraal tijdens het afvallen. You can do it ladies.