Sportjunkie Loes: 6 oefeningen voor op je balkon

Lotte

Sportjunkie Loes gaat je iedere maandag motiveren om je body en booty te trainen. Om uit de luie stoel te komen of je handen uit de snoeppot te houden. Ze heeft een eigen bootcamp en knows the drill. Maar hello, haar body is om jaloers op te worden en toch kan ze altijd toegeven aan haar grote liefde voor zoetigheid. Maar Loes zou Loes niet zijn als ze het wel ontzettend leuk voor je maakt. Let’s train. Deze week oefeningen voor op je balkon. Hoef je niet door de regen naar de sportschool en het kost je geen cent.

Beastmode op je balkon

Met slecht weer heb je geen zin om buiten te trainen, met mooi weer heb je geen zin om in een sportschool te trainen. Ik heb de luxe van een tuin, maar niet iedereen heeft die ruimte. Om je tijdens de zomeravonden tóch te motiveren om actief te blijven (lees: bikiniproof) heb ik hier zes oefeningen die je op de meeste balkonia’s wel kunt uitvoeren. Kun je mooi de oven voorverwarmen voor dat heerlijke stokbroodje en in de tussentijd toch aan je beach body werken. Succes!

Wallsit

Plantenbak aan de kant, een muurtje vrijmaken (desnoods toch stiekem binnen) en gewoon heel chill gaan zitten. Houd je bovenlichaam tegen de muur, je benen in een hoek van 90 graden en voorkom dat je handen gaan leunen op je bovenbenen.

Duur: Minstens één minuut

Effect: Je bovenbenen gaan branden en stiekem werken de achterkant van je benen, je billen en je buik ook mee aan je killer body.

Zomerfactor: Wijntje in je hand kan gewoon nog.

Push-up

Je kunt een push-up natuurlijk altijd op de grond doen, maar waarom naar je betonnen vloertje kijken als je ook gewoon naar buiten kunt kijken? Houd je hielen van de vloer, je lichaam recht (dus niet de billen omhoog duwen) armen wijd en duw je borst richting de rand van je balkon. Je ellebogen gaan dan opzij.

Duur: Hoe langzamer je deze uitvoert, hoe zwaarder je het maakt. Begin maar gewoon eens met één minuut en voer het op als je dan nog niets voelt.

Effect: Het effect van de push-up zie je terug in de borstspier, schouders en armen

Zomerfactor: Mooie manier om even snel contact te maken met je leuke buur of voorbijgangers.

Lunge time

Deze oefening heeft niets met lunch te maken, maar zorgt wel voor een goede been- en bilpartij. Het kan krap zijn op je balkon maar zorg in ieder geval voor voldoende ruimte om de uitstap met je been te kunnen maken. Je bent snel geneigd om met je bovenlijf naar voren te leunen, maar houd ‘m rechtop. Je voorste knie mag niet voorbij je teen komen. Je legt je andere voet op de kruk en zakt met je lichaam en knie recht naar beneden en weer omhoog.

Duur: Een minuut per been

Effect: Je benen en billen geven signalen af dat je moet stoppen, maar voor de full burn ga je gewoon door. Omdat je je lichaam steeds rechtop moet houden, blijft de kracht in je core (buik/rug) ook belangrijk.

Zomerfactor: Deze lunge sessie verdient een lunch sessie.

Mountain Climbers

Nee, natuurlijk ga je geen berg beklimmen. Je gaat je balkon beklimmen. Als een ware Spidergirl ga je richting de grond en breng je je knieën één voor één naar voren. En het liefst op een lekker rap tempo.

Duur: Één minuut is best lang maar je kan dit!

Effect: Je hartslag knalt omhoog, je buikspieren moeten werken om je lichaam recht te houden en je benen zijn ook lekker bezig.

Zomerfactor: Je komt er snel achter of berg beklimmen deze zomer wel/geen slim idee is.

Tuck Jump

Wil je echt indruk maken op de buurt, dan zet je de Tuck Jump in. Wel opletten of je geen verlaagd plafond of hangplant hebt die voor problemen kan zorgen. Het is een sprong waarbij je (vanuit squat positie) beide knieën mee omhoog neemt en iets opzij duwt.

Duur: 30 seconden

Effect: Je hele lichaam moet hier werken, maar je merkt dat je hart aardig moet pompen en je benen het zwaar hebben.

Zomerfactor:
Als je deze oefening rockt, maak je zeker weten indruk op iedereen die op je balkon kan kijken.

Squat

De squat, wie kent ‘m niet? Dé oefening voor de perfecte benen en billen. Pak een stoel, leun naar achter en doe net of je gaat zitten. Je stopt net voordat je billen de zitting aanraken en beweegt langzaam weer omhoog. Je borst blijft rechtop. Bij het zakken is je core belangrijk, want die moet je aanspannen. Als je omhoog beweegt, knijp die billen dan samen voor een nog beter effect.

Duur: Één minuut (of langer als dat goed voelt)

Effect: Je bovenbenen en bilspieren (plus buik) moeten hier hard werken dus drop down voor ‘that hot summer booty’.

Zomerfactor: Ik zeg niet dat je meteen voor een string bikini moet gaan shoppen, maar je stapt een stuk zelfverzekerder het strand op.

Heb je zelf een balkon oefening die ons en de rest kan inspireren? Deel ‘m met ons.

High Five, Marloes

Op zoek naar meer sport inspiratie? Naast haar wekelijkse column kun je haar ook persoonlijk volgen op haar eigen blog.