6 tips om gezond te blijven in een sociale setting

Een buitengewoon irritant dilemma. Je vriendinnen nodigen je uit om 's avonds lekker te komen eten/ te gaan picknicken in het park/ergens te gaan borrelen. Echter is lang niet iedereen in de mood om gezond te doen, waardoor er toch vaak foute borrelhapjes, taartjes en vooral alcoholische drankjes voorbij komen. Jij hebt echter net besloten eens een beetje gezonder te gaan doen, de zoetigheden te laten staan en zéker eens wat minder te drinken. Hoe ga je dan nog socializen wanneer iedereen dingen eet en drinkt waar jij jezelf net een verbod op hebt gelegd?

1. Leg het voor aan de groep

Je weet dat wanneer je niets zegt, er sowieso een flink aantal flessen wijn op tafel zullen komen en de nodige borrelhapjes zullen worden aangeschaft. Gooi het dus eens (zeker onder de meiden) in de groep of ze misschien wel in zijn voor een gezond avondje. Of anders op z’n minst een gedeeltelijk gezond avondje. Wie weet zit het je mee.

2. Eet van tevoren

Gaan jullie borrelen en ontkom je gewoon niet aan de lekkere hapjes? Probeer dan van tevoren al flink wat te eten. Zo voorkom je dat je je vergrijpt aan de bitterballen en van het snelle lam worden nog meer gaat eten.

3. Halveer

Hoezo een vol glas witte wijn? Maak er gewoon een spritzer van (50% bubbeltjes water, 50% wijn) of bestel om en om. Eerst een drankje, dan weer een glas water. Zo kun je toch meedoen, maar ga je niet meteen overboord met je regiem.

4. Probeer het feest bij jou thuis te organiseren

Wanneer je iedereen naar jou toehaalt, heb je hoe dan ook zicht op de inkopen. Zeker als jullie samen gaan koken. Probeer dus voor de verandering mensen naar jou te lokken of neem de boodschappentaak op je wanneer jullie bij iemand anders eten.

5. Neem zelf iets mee

Krijg je de touwtjes over het etentje niet in handen? Dan kun je misschien beter zelf iets meenemen waar jij in ieder geval met een gerust hart van kan snacken. Denk hierbij aan humus met worteltjes of speltchips. Yum!

6. Ga in de ontwijk modus

Ontwijken is niet iets waar onze voorkeur meestal naar uit gaat, maar in dit geval kan het prima. Ga dus niet náást de chips staan of boven de bitterballen, want een mens heeft natuurlijk maar zoveel wilskracht… Gezond doen in een sociale setting is dus nog lang zo moeilijk niet.

Reageer op artikel:
6 tips om gezond te blijven in een sociale setting
Sluiten