6 x gezonde voeding waar je misschien teveel van eet

Geloof het of niet, maar je kunt ook teveel van het goede eten. Zo zijn er diverse superfoods waar we stiekem best een beetje minder van zouden mogen nuttigen:

Avocado’s

Avocado’s zijn goed voor het hart, je haar, je huid, je spijsvertering en ga zo maar door. Echter bevat een avocado rond de 322 calorieën en 30 gram vet. Één derde avocado per dag is meer dan voldoende als je de avocado zijn werking wil laten doen, maar er niet door wil aankomen (overigens is het wel een hele gezonde manier om gewicht mee aan te komen).

Kokosnoot

We gooien dit het liefst overal doorheen, en terecht. Kokosnoot zit vol met belangrijke voedingsstoffen en vezels. Echter moeten we het alsnog tot ons nemen met mate. Kokosnoot blijft namelijk ook erg vet. Twee theelepels per dag is meer dan voldoende.

Chia zaadjes

Het eten van Chia zaadjes kunnen we iedereen aanraden. Ze zitten bomvol omega-3 vetzuren, vezels, antioxidanten en proteïnes. Één eetlepel over je yoghurt, in je smoothie of over je salade is genoeg. Wat er gebeurt als je teveel chia zaden eet? Dan krijgt je verteringssysteem het zwaar en kun je last krijgen van bepaalde.. ehm, complicaties.

Bananen

Bananen zijn bommetjes belangrijke voedingstoffen en vitamines. Echter kan een teveel aan bananen zelfs een beetje gevaarlijk zijn. In extreme gevallen kun je zelfs een potassium vergiftiging oplopen. Hoewel er geen hard aantal bananen is wat je deze vergiftiging oplevert, kun je het alsnog het beste houden bij een paar per week. Wissel het het liefst af met andere fruitsoorten om er zo voor te zorgen dat je alle belangrijke stoffen binnenkrijgt.

Quinoa

Quinoa is rijk aan vezels en proteïnes. Mensen denken al snel dat het zúlk gezond spul is, dat ze niet meer letten op de hoeveelheid. Hou het bij een half kopje om de nodige voordelen uit de quinoa te behalen, maar de overbodige calorieën achterwege te laten.

Reageer op artikel:
6 x gezonde voeding waar je misschien teveel van eet
Sluiten