Joke-Jiers Botma
Joke-Jiers Botma Love 12 nov 2015

6 x hoe je lichaam je vertelt dat je te veel stress hebt

Het lijkt wel dat hoe ouder we worden, hoe meer stress we ervaren. Wellicht heeft dit te maken met onze bewustwording van het leven en onze verantwoordelijkheden. We zijn ook nog eens een ster in het ontkennen van deze stress. Daarom vertellen we je deze zes tekenen die aangeven dat het tijd is om te ontspannen:

1. Een slechte, vermoeide huid

Als je stress hebt stroomt er minder bloed en zuurstof naar je huid. Je lichaam kiest hiervoor omdat in tijden van stress je huid van ‘minder belang’ is voor het functioneren van je lichaam. Doordat er minder bloed en zuurstof naar je huid gaat, wordt deze dof en flets. Daardoor kan je huid er soms zelfs een beetje grijzig uit zien. Ook kan het gebeuren dat je juist acné krijgt of dat aderen zich sneller laten zien op je benen. Allemaal dingen die wij vrouwen niet willen. Als je dit merkt, zorg er dan voor dat je probeert om genoeg rust te pakken, te gaan sporten en veel groente en fruit te eten. Ook kan je een massage voor je gezicht nemen zodat de bloedtoestroom beter wordt.

2. Duizenden gedachten

Angst is een van de ‘ongemerkte’ symptomen van stress. Dit uit zich vaak in racing thoughts, oftewel duizenden gedachten. Hierdoor word je nog gestresster en weet je letterlijk niet meer waar je het zoeken moet. Je verliest je focus op de dingen die op dat moment echt prioriteit hebben. Maak daarom, als je voelt dat je stress hebt, een top vijf met dingen die belangrijk zijn om te doen. Hierdoor zorg je ervoor dat de dingen die je wél doet, goed worden gedaan. Het geeft je meer overzicht over de situatie en daardoor heb je een grote kans dat je stressniveau alvast wat daalt.

3. Stijve spieren

Het is een bekend fenomeen: stijve schouders of rugpijn in tijden van stress. Dit komt doordat je lichaam extra alert wordt in tijden van stress. Hierdoor komen je spieren letterlijk op spanning staan. Het is je vast overkomen dat iemand je heeft verteld dat je schouders ontzettend stijf zijn. Vaak doe je dit af met een ‘ja ja’. Probeer echter in het vervolg jezelf een massage cadeau te doen. Je zult merken dat de spanning en stress letterlijk weggemasseerd kan worden.

4. Darmproblemen

Veel vrouwen krijgen als ze stress hebben last van hun darmen. Het kan zijn dat je elke tien minuten naar de wc rent of dat je juist dagen helemaal niet meer gaat. Beide gevallen zijn een teken van stress die je lichaam op die manier uit. Obstipatie komt ook veel voor bij vrouwen die op vakantie gaan. Ze gaan een nieuwe omgeving in waar ze ook dan onbewust stress van kunnen hebben. Merk je dat je last van je darmen hebt? Zorg er dan voor dat je gember eet of drinkt. Als je er niet dol op bent kan je ook een schijfje gember in een kopje kokend water doen.

5. Slapeloosheid

Je ligt te draaien en te woelen, en je kan de slaap maar niet vatten. Wat je ook probeert, je komt maar niet in slaap. Ook dit is een teken van je lichaam en geest dat je te veel stress hebt. Je lichaam en geest kunnen daardoor niet de rust krijgen die ze wel nodig hebben. Volgens Chicago Tribune, kan het zijn dat je die dag te veel achter de computer hebt gezeten of op je smartphone hebt gekeken. Zorg er daarom voor dat je smartphone nooit in je bed ligt, hoe verleidelijk het ook is. De straling zorgt namelijk voor rusteloosheid en verstoort je natuurlijke slaapcyclus. Zorg er daarnaast voor dat je rustig in en uitademt. Zo geef je je lichaam de regelmaat om rustig in slaap te vallen.

6. Gewichtstoename

The Department of Psychiatry at the University of Southern California: voor sommige mensen zorgt stress ervoor dat ze meer gaan eten. Wanneer we ons ‘bedreigd’ voelen (stress), dan geeft ons lichaam hormonen af zoals cortisol en adrenaline. Maar het probleem is dat ons lichaam helaas geen verschil kan maken tussen een muis of spin waar we bang voor zijn en de stress die jij hebt van een deadline op werk of tijdens je studie. Daardoor geeft je lichaam in beide gevallen aan dat het eten nodig heeft om te overleven voor die ene muis of spin die er in werkelijkheid niet is.

Het is wel verstandig om bewust te worden van de effecten van stress op je lichaam. Hoe eerder je die erkent, des te sneller ben je er vanaf. Wie willen namelijk allemaal niets liever dan zo weinig mogelijk stress ervaren in ons zalig leventje, nietwaar?

Reageer op artikel:
6 x hoe je lichaam je vertelt dat je te veel stress hebt
Sluiten