Dit zijn de 7 misvattingen over afvallen en de fouten die we daardoor maken

Afvallen: het is makkelijker gezegd dan gedaan. We denken vaak goed bezig te zijn, maar als we na een week geen verschil zien op de weegschaal gooien we de handdoek in de ring. Gelukkig is de oplossing heel simpel. Wedden dat jij de volgende fouten maakt tijdens het afvallen?

Het is ontzettend belangrijk dat jij weet wat je doet als je begint met afvallen. Gezondheid gaat voor alles, dus zorg dat je genoeg eet en jezelf niet uithongert.

7 misvattingen over afvallen en de fouten die we maken

Er wordt van alles geroepen en beweerd over afvallen, daarom is het tijd dat we korte metten maken met al die misvattingen en alle fouten die we maken.

1. Je wil snel afvallen en doet dit met een extreem dieet

Ho, stop! Afvallen kost tijd, onthoud dat goed. Manieren om veel kilo’s in korte tijd te verliezen, dat zijn de schadelijke en ongezonde manieren. Wie blijvend resultaat wil pakt het slim aan en neemt er de tijd voor. Jezelf uithongeren werkt tijdelijk, maar is absoluut niet de way to go. 

2. Je bent bang voor koolhydraten en vermijdt deze

Te veel koolhydraten zijn inderdaad niet goed, maar dit betekent niet dat je ze moet vermijden. Koolhydraten vormen namelijk de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Een langdurig tekort aan koolhydraten kan voor gevaarlijke klachten zorgen zoals hartproblemen, osteoporose, een verhoogd risico op kanker en aantasting van lichamelijke activiteit. Af en toe koolhydraatarm eten is dus geen slecht idee, maar onthoud dat uitgebalanceerde diëten mét koolhydraten even effectief zijn.

3. Je denkt dat er minder calorieën in een product zitten als het vetvrij is

Vetvrij of vetarm heeft weinig te maken met het aantal calorieën in een product. Het betekent simpelweg dat het minder vet bevat en dit is niet altijd iets goeds. Minder vet staat namelijk vaak gelijk aan meer suiker. Laat je niet voor de gek houden door lokkende labels en check altijd eventjes de ingrediëntenlijst voor je iets koopt.

4. Je denkt dat het een godsvermogen kost om gezond te eten

Sommig gezond voedsel is inderdaad aan de dure kant, maar lang niet alles. In schoolkantines, winkels en restaurants is gezond eten vaak iets duurder, maar als jij zelf gezond kookt hoeft dit helemaal niet duur te zijn. Voor een paar euro draai je een heerlijke salade in elkaar die een stuk gezonder is dan die kant-en-klare Ceasar Salad van de supermarkt.

5. Je slaat maaltijden over

Dit is een van de grootste fouten die je kan maken. Met het overslaan van maaltijden bereik je enkel en alleen dat je meer tussendoortjes eet en grotere porties tijdens de andere maaltijden. Sla het ontbijt sowieso nooit over, deze heb je nodig om je spijsvertering op gang te krijgen. Ook is het bewezen dat mensen die ontbijten een gezonder gewicht hebben en meer afvallen dan de mensen die dat niet doen.

6. Je let op je eten, maar niet op je drinken

De regel ‘don’t drink your calories‘ is oud, maar goud. Zonder dat je het doorhebt tank je behoorlijk wat calorieën naar binnen. Een appelsapje bij het ontbijt, een Fanta tijdens de lunch en dan nog ‘s avonds het wijntje met de meiden: allemaal dingen die eigen niet goed zijn als je wil afvallen. Vervang de meeste drankjes door water en je zal merken dat de kilo’s eraf vliegen.

7. Je vergeet de kleine dingen

Houd jij je calorieën bij in een app? Heel goed, maar vergeet vooral de kleine dingen niet. Die eetlepel olijfolie waarin jij je kipfilet bakt bevat al snel 120 calorieën en 13 gram vet. Jep, dat tikt hard aan. Zorg er daarom voor dat je die verantwoorde maaltijden niet onopgemerkt verandert in minder gezonde gerechten.

Lees ook: Dit is wat de plek waar jij vet opslaat je vertelt over je hormonen en hoe je het beste kunt afvallen

Manners

Reageer op artikel:
Dit zijn de 7 misvattingen over afvallen en de fouten die we daardoor maken
Sluiten