7 x eten dat een ongezonde reputatie heeft, maar zo slecht nog niet is

Iedereen vertelt je altijd wat je vooral niet moet eten. Aardappels, pindakaas en saladedressing: het zou allemaal slecht voor je zijn. Maar niets is minder waar. Geloof het of niet, maar dit voedsel dat een ongezonde reputatie heeft, is zo slecht nog niet. Dus sta sterk in je schoenen wanneer dat je de volgende keer verteld wordt, want de volgende dingen mag je écht wel zonder schuldgevoel eten:

Aardappelen

Patat en aardappeltjes omringd met bacon, kaas en zure room geven aardappels een slechte reputatie, maar ze zijn eigenlijk het nieuwe boerenkool. In aardappelen zitten namelijk veel vitaminen, zoals vitamine C en B6 en ze bevatten ook veel vezels (als je ze niet schilt). Om het gezond te houden, kun je ze besprenkelen met olijfolie en geroosterde knoflook en roosteren als je je eigen, gezonde friet wilt maken.

Pindakaas

Het favoriete beleg van bijna iedereen bevat inderdaad per twee eetlepels 200 calorieën. Maar pindakaas bevat veel gezonde vetten die je lichaam helpen bij het absorberen van vitaminen uit ander eten dat je consumeert. Het is dus elke calorie dubbel en dwars waard, zolang je de juiste soort kiest. Ga niet voor de light varianten (hoe gek het ook klinkt), want deze halen de goede vetten eruit en voegen in plaats daarvan meer suiker toe om de textuur smeuïg te houden.

Boter

Boter is, in kleine hoeveelheden, helemaal niet zo slecht voor je. Ga liever voor roomboter dan margarine, omdat margarine net zoveel calorieën bevat maar óók meer transvetten hebben. Dat maakt slechte cholesterol levels hoger en de goede cholesterol levels lager.

Suiker

Men associeert suiker met eten dat veel calorieën bevat en weinig voedingsstoffen, zoals snoep en taart. Als je suiker eet zet je lichaam het echter om in glucose, een belangrijke stof die je hele lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Dus het is prima als je honing aan je thee toevoegt of een beetje suiker in je koffie doet. Blijf wel weg van lekkere toetjes als je gewichtstoename wilt vermijden. Heel minimaal, maar het mag.

Pizza

Af en toe pizza eten is heus niet zo erg. Om het aantal calorieën beperkt te houden, kun je kiezen voor een dunne korst en je pizza met veel groentes beleggen. Maak ‘m zelf om de hoeveelheid vet te verminderen.

Popcorn

Oké, oké, de popcorn die je in de bioscoop kan krijgen is écht niet goed voor je. Die zwemmen namelijk praktisch in de boter en zout. Maar popcorn voor in de magnetron zit vol met vezels en kan geen kwaad, want een bakje ervan bevat maar 31 calorieën.

Saladedressing

Een reguliere saladedressing is gemaakt van plantaardige oliën, zoals olijfolie of zonnebloemolie. Deze kunnen je salades nog gezonder maken dan ze al zijn. Pas op voor dressings die er creamy uitzien. Deze zijn vaak aangemaakt met mayonaise en dus niet zo gezond voor je.

Reageer op artikel:
7 x eten dat een ongezonde reputatie heeft, maar zo slecht nog niet is
Sluiten