7 x hoe je toch energie krijgt bij een tekort aan slaap

Tegenwoordig slapen we bijna allemaal te weinig. Officieel moeten we ons netjes houden aan de acht uur slaap, maar wie heeft daar tegenwoordig nog tijd voor? Lang niet iedereen helaas. En dat zorgt vervolgens voor de nodige vermoeidheid. Fijn. Hoe zorg je met een druk leven en weinig slaap toch voor een berg energie?

Weersta de snooze

Snoozen is heerlijk ja, maar het zorgt er wel voor dat je iedere ochtend vermoeid opstaat. Probeer je wekker dus een half uur later te zetten en op te staan wanneer de wekker afgaat. Je slaapt langer én het is gezonder. Kom maar door met die energie.

Sla het ontbijt niet over

Indien je je energie goed kan gebruiken die dag, raden we je aan zeker even een klein ontbijtje naar binnen te schuiven. Of het nu een stuk fruit is of een bakje havermoutpap, ‘s ochtends even de machine oliën kan geen kwaad. Merk vervolgens maar eens het verschil wanneer je op de fiets stapt. Tegen de wind in fietsen wordt zomaar ineens haalbaar.

Beweeg

Hoewel je bij sporten juist moet denken aan meer vermoeidheid, geeft sporten juist energie. Zeker wanneer je met enige regelmaat beweegt. Je kan er voor kiezen om een stuk te gaan rennen of om een yoga klasje in te plannen, zolang je je lichaam maar even laat werken.

Maak to do lijstjes

Weten dat je een lange waslijst aan dingen hebt te doen maar het overzicht een beetje kwijt zijn, kan een van de vermoeiendste dingen op aarde zijn. Zorg dus dat je alles voor jezelf goed op een rijtje hebt. Streep af en geef jezelf een klopje op de schouder wanneer je weer iets gedaan hebt gekregen.

Eet gezond

Saai maar waar, van groentes en fruit krijg je nu eenmaal meer langdurige energie dan van een Snickers uit de automaat. Neem de nodige veggies mee naar je werk zodat je over de dag gezond kan snacken. Je mag heus af en toe wel een stukje chocolade meegrijpen, maar suikers en vet geven je nu eenmaal niet de energie die je nodig hebt.

Vermijd teveel koffie en frisdrank

En als we het dan toch over voeding hebben.. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor wat je drinkt. Koffie en energiedrankjes werken natuurlijk leuk, maar vooral erg tijdelijk. Zorg dat je voornamelijk veel water drinkt. Want geloof het of niet, twee liter water per dag kan je de energieboost geven die je nodig hebt.