8 x gezond eten waar je al snel wéér honger van krijgt

Het belang van gezond eten wordt steeds meer onderstreept. Waar vijf jaar geleden niemand viel over de hoeveelheden aan suikers en gluten in een product is het nu hot topic. Natuurlijk goed, want al die suikers doen je lichaam geen goed. Alleen het vervelende aan gezond eten is dat je soms nog steeds hartstikke honger hebt. Hoe komt dat toch?

Sommige gezonde producten vullen je lichaam wel met gezonde stoffen, maar wekken ook een honger gevoel op. Als jij een gezond voedingspatroon niet kunt volhouden omdat je altijd honger hebt, is het verstandig dit rijtje door te nemen en deze producten de volgende keer niet meer te kopen:

1. Volkorenbrood

In volkorenbrood zitten erg veel koolhydraten die je insulinelevel een shock geven. Als je teveel insuline moet aanmaken kan je lichaam het niet meer op een juiste manier verwerken waardoor je, juist, snel trek krijgt.

2. Koude ontbijtgranen

Als je koude ontbijtgranen eet zonder water of melk zul je er absoluut niet vol door raken. Heb je wel eens na het stappen ontbijtgranen gegeten zonder water of melk? Dan kon waarschijnlijk het halve pak leegeten. Natuurlijk krijg je wel de juiste voeding binnen, maar je zult je niet voor lange tijd verzadigd voelen. Het is een beter idee om je ontbijtgranen te eten met water of melk.

3. Fruit

Fruit bevat fructose (vruchtensuiker) en glucose. Na het eten van fruit krijg je een suikerpiek waardoor je daarna sneller trek krijgt. Neem in plaats van fruit in de ochtend twee eieren met een halve avocado. Zo heb je gelijk de juiste proteïne en vetten binnen om een aantal uurtjes optimaal te presteren en heb je een vol gevoel.

4. Yoghurt

Yoghurt klinkt als een verstandige ontbijtkeuze. Je krijgt proteïne binnen en calcium. Maar van een bak magere yoghurt krijg je absoluut geen vol gevoel. Wat wel helpt is om er wat noten of granen in te vermengen. Het is nog beter om je magere yoghurt te vervangen voor volle kwark of Griekse yoghurt. Zo eet je geen toegevoegde suikers én krijg je een goede hoeveelheid vetten binnen.

5. Groene smooothies

Een smoothie van spinazie met bleekselderij en amandelmelk. Heerlijk en super gezond. Maar als je voor een langere tijd vol wil zitten, dan is een smoothie niet de oplossing. Een smoothie drink je, waardoor je geen kauwbeweging maakt. Het grappige is echter dat deze beweging alleen al ervoor zorgt dat je een vol gevoel krijgt.

6. Salade

Een salade staat niet op deze lijst omdat je zou moeten stoppen met salades eten. Zeker niet. Echter is het wel belangrijk dat je weet van welke salades je een verzadigd gevoel krijgt. De oplossing is een salade met proteïne zoals zalm of kip, vezels en/of gezonde vetten zoals avocado. Hiermee neig je na je salade niet gelijk naar meer eten of ‘slecht’ eten.

7. Rode wijn

Één glas rode wijn bij het eten is best gezond, en uiteraard lekker. In rode wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Alleen als je méér glaasjes neemt dan neig je al sneller naar ongezond en meer eten. Maak daarom met jezelf een afspraak om bijvoorbeeld na je maaltijd pas één glas te drinken als mooie afsluiter.

8. Sushi

Mmm.. de gedachte doet ons al watertanden. Sushi zorgt alleen helaas niet snel voor een verzadigd gevoel. Het is super makkelijk om er lekker veel van te eten. Al die kleine hapjes met vis. Ze zitten echter vol calorieën en toch heb je daarna nog steeds honger. Dit komt door de hoeveelheid witte rijst. Witte rijst bevat namelijk geen vezels die je een verzadigd gevoel geven. Wat nu? Neem voordat je sushi gaat eten een miso-soep of een salade met een gembersausje. Hierdoor zul je minder sushi eten (witte rijst) eten, maar wel vol zitten.

Reageer op artikel:
8 x gezond eten waar je al snel wéér honger van krijgt
Sluiten