9 superfoods die je de herfst door gaan helpen

Lotte

Superfoods zijn hipper dan ooit. Maar welke zijn nou echt de musthaves voor deze herfst?

1. Pompoen

Pompoen voegt overal extra smaak aan toe, vitaminen en vezels. Erg jummie voor in je smoothie, bij je ontbijt of maak er hummus van.

2. Zoete aardappel

Een ontzettend lekkere ‘vervanger’ voor de gewone aardappel. Het voordeel van de zoete aardappel is dat je suikerspiegel niet gaat pieken tijdens de verwerking in je lichaam. Je kunt er frietjes van snijden, even in de oven doen en smullen maar. Lekker voor bij veel gerechten. Tip: eet ze met een beetje truffelmayonaise. Die combi wordt vast je favoriet voor de herfst.

3. Cranberries

Cranberries blijven ontzettend gezond. Ze zitten bomvol antioxidanten (voorkomt kanker) en vitaminen. Het gaat schadelijke bacteriën tegen en het drinken van cranberriesap kan helpen om je blaasontsteking te bestrijden. Ze zijn lekker door je muffins of in je toetje. Een beetje bitter blijven ze wel, maar als je gezond wil zijn moet je er iets voor over hebben.

4. Wortelen

De oranje rakkers bevatten ontzettend veel vitaminen waar je waarschijnlijk tekort aan hebt als het weer kouder wordt. Ze hebben vooral een hoge dosis vitamine A dat helpt tegen nachtblindheid. Wortelen kun je in je (pompoen) hummus dippen als gezond tussendoortje, maar ze zijn ook lekker voor in een salade (geraspt) of voor in je smoothie. Kortom, een makkelijke groente waar je alle kanten mee op kan.

5. Pastinaak

Behoefte aan iets zoets maar niet iets ongezonds? Pastinaak smaakt lekker zoet maar bevat zeer weinig calorieën en verzadigde vetten. Bovendien beschermt het je tegen dementie, hartziektes, het zorgt dat je afvalstoffen sneller worden afgevoerd en het helpt te voorkomen dat je bloeddruk te hoog wordt. Fijn voor in je soep bijvoorbeeld.

6. Concord Blauwe druif

Ondanks dat de Concord druif lastig te verkrijgen is, is ‘ie wel beregezond. Het helpt je hart te ondersteunen en het vermindert de kans op hart- en vaatziektes. Ook druiven kunnen door je smoothie, je kunt er sap van maken, lekker voor in een salade of doe ze in de vriezer zodat je gezond ‘ijs’ kunt eten.

7. Venkel

Venkel werd vroeger beschouwd als een medicijn. Het helpt tegen oogziektes, helpt om kanker te voorkomen en het draagt bij aan je spijsvertering. Wij vinden venkel erg lekker met een witvisje, mosterd en wat tijm uit de oven.

8. Boerenkool

Boerenkool is écht een groente voor de koudere maanden. We kennen ‘m allemaal van de stampot boerenkool met een goed stuk worst. Maar wist je ook dat boerenkool een enorm hoge voedingswaarde heeft? En uit onderzoek is gebleken dat het een antikankerwerking heeft bij vijf kankersoorten. In Amerika is dit dé superfood onder de superfoods.

9. Appel

De appel, wie kent ‘m niet. Appels zorgen voor verlaging van je cholesterol, bevatten veel vitamine C (goed voor je immuunsysteem), helpen bij het afvallen en het ontgiften van je lever en dragen bij aan je uithoudingsvermogen. Neem een appeltje als tussendoortje, lekker met een beetje kaneel.