Janne Vogel
Janne Vogel Body & Mind 31 mei 2020

Stay hydrated! Afvallen door water drinken is een ding en dit is hoe het werkt

Verschillende onderzoeken wijzen op een positieve correlatie tussen afvallen en het drinken van meer water. Oftewel: afvallen door water drinken is een ding. Omdat het ons als muziek in de oren klinkt en we hier absoluut meer over willen weten, verzamelden we wat feiten voor je.

Afvallen door water drinken: 6 x redenen waarom (en wat je precies moet doen)

Houd die Dopper maar bij de hand: water drinken is namelijk niet alleen supergezond, maar helpt je ook met afvallen. Hoe en wat je precies kunt doen, lees je hieronder.

Disclaimer: een maatje meer of minder maakt niet mooier of minder mooi, maar als je nou toch een beetje op je lijn wilt letten, helpen we je graag een handje.

1. Water drinken zorgt er op een natuurlijke manier voor dat je minder honger hebt

Wanneer je maag voelt dat ‘ie vol zit, wordt er een signaal naar je hersenen gezonden dat vertelt dat je kunt stoppen met eten. Water neemt ruimte in in de maag, waardoor je je sneller vol voelt en minder (snel) honger krijgt. Het kan ook zijn dat je denkt dat je honger hebt, maar dat je eigenlijk dorst hebt. Een glas water drinken vóór je naar die rol koekjes graait, kan je helpen om te voelen of je nou wel echt zo’n trek hebt.

Voor dit onderzoek dronken vijftig vrouwen met overgewicht een halfuur voor het ontbijt, de lunch en het avondeten een halve liter water, acht weken lang. De deelnemers verloren kilo’s én vet en gaven aan minder honger te hebben. Het werkt dus echt.

2. Water helpt je calorieën te verbranden

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat water je ook helpt om calorieën te verbanden. Voor dit onderzoek dronken 12 mensen een halve liter water; wat zorgde voor een toename in energieverbruik. Ze verbrandden tussen de 2 en 3 procent meer calorieën dan normaal in de 90 minuten na het drinken van het water.

Take notes: vooral het drinken van koud water (heerlijk) kan deze voordelen versterken. Je lichaam verbruikt namelijk energie, en daarmee calorieën, door het water op te warmen voor de spijsvertering. Dat is nog eens lekker makkelijk afvallen.

3. Water helpt ‘afval’ vervoeren

Wanneer je lichaam uitgedroogd is, kan het ‘afval’ niet goed verwijderen. Water drinken is essentieel om je organen optimaal te laten werken. Voorkom dat afvalstoffen zich ophopen in je lichaam, door jezelf al-tijd goed te hydrateren. Als in écht goed. Laat je flesje niet van je zijde wijken.

4. Water is een goede vervanging voor liquid calories

Het klinkt misschien heel logisch, maar water drinken in plaats van sap, energiedrankjes, frisdrank en alcohol, bespaart je een hoop calorieën. Probeer er eens op te letten en onderweg naar de koelkast je plannen te wijzigen. Je hoeft niet per se cassis, je kan ook prima door met een glaasje water of kop thee.

5. Water is noodzakelijk voor vetverbranding

Zonder water kan het lichaam opgeslagen vet of koolhydraten niet goed verwerken. Door genoeg water te drinken houd je je metabolisme op pijl. Dit is essentieel voor het verbranden van vet uit eten en drinken én het verbranden van opgeslagen vet. En dus voor het afvallen.

6. Water helpt bij workouts

Als je wilt afvallen is een beetje beweging ook geen verkeerd idee. Ga je je aan een (home) workout wagen? Drink dan genoeg water. Water helpt spieren, bindweefsels en gewrichten correct te laten bewegen. Verder helpt het je longen je hart en je andere organen om effectief te werken tijdens het sporten.

Als je gehydrateerd bent en blijft, heb je daarnaast minder kans op spierkrampen en vermoeidheid. Kortom: drink altijd water voor, tijdens en na het sporten. Kunnen we ons aan houden, toch?

Lees ook: