Zara Bircan
Zara Bircan Body & Mind 26 januari 2020

Hoe je kunt afvallen zonder dat je ongezond eten compleet hoeft te laten staan

Ben je erover aan het nadenken om gewicht te verliezen, maar wil je niet je favoriete hapjes opgeven? Maak je geen zorgen. Je kunt namelijk ‘afvallen’ én blijven genieten. Hoe je dat doet vertellen we je in dit artikel.

Wij snappen als geen ander hoe verleidelijk het is om een bittergarnituur te bestellen. Gelukkig hebben we goed nieuws: je hoeft namelijk geen vaarwel te zeggen tegen je lievelingshapjes. Zolang jij tevreden bent met je lichaam, kun je ervoor kiezen om kleine veranderingen te maken in je levensstijl.

Zo kun je afvallen en lekker blijven eten

Wie zegt dat je een keuze moet maken tussen gezond en ongezond, als het ook allebei kan? Met de volgende vier tips kun jij tijdens je dieet blijven genieten van het allerlekkerste eten.

1. Kies sociale momenten

Heb je een diner op de planning staan met je vriendinnen? Dan is het natuurlijk niet zo gek als je wil genieten van je eten, zonder naar de calorieën te kijken. Bij een bijzonder moment zoals een feest kun je ervoor kiezen om die dag even je gezonde eetpatroon opzij te zetten. Zo weet je dus ook dat je de rest van de week beter rustig aan kan doen.

2. Schep niet meer op dan je nodig hebt

Als je je dieet een dagje wilt overslaan, is het beter om niet te hard van stapel te lopen. Niet heel gek dat je jezelf af en toe verwent, maar probeer het eten standaard bij één goede portie et houden.

3. Let op hoe vaak je jezelf met ongezond eten verwent

Als je vrijwel altijd gezond eet, maakt het heus niet uit als je een zak chips opentrekt als je daar zin in hebt. Maar merk je dat je steeds meer van je gezonde patroon afwijkt, terwijl je dat niet wil? Dan kun je misschien een keer nee zeggen tegen de chips.

4. Sla het eens over

Het kan voorkomen dat je een aantal weken achter elkaar helemaal niet verlangt naar snacks. Als je er geen behoefte aan hebt, probeer dit dan vol te houden. Een ongezonde maaltijd hoeft namelijk niet in je vaste routine te zitten. Het is dus mooi meegenomen als jij een week of twee langer gezond bezig bent.

5. Bereken wat je moet binnenkrijgen

Afvallen heeft alles te maken met hoeveel calorieën je binnenkrijgt vs. wat jouw lichaam verbrand. Door te weten hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft om af te vallen, kun je hier rekening mee houden.

Je kunt je dagelijkse caloriebehoefte onder andere berekenen met de gratis online calculator van Voeda.nl. De site koppelt aan jouw caloriebehoefte direct een maaltijdschema van een week waarin ook lekkere snacks verwerkt zitten. Wel zo makkelijk.

Lees ook:

 

 

Reageer op artikel:
Hoe je kunt afvallen zonder dat je ongezond eten compleet hoeft te laten staan
Sluiten