Yasmine Esser
Yasmine Esser Nieuws 20 mrt 2017

4 super simpele dingen die je iedere dag kunt doen om af te vallen en fitter te worden

Het is nog maart, maar je voelt het alweer kriebelen in je buik. Want die buik, ja, die is niet echt strak meer en het wordt wel weer zomer. Ieder jaar is het een struggle, hoe je fit gaat worden, maar het liefst met zo weinig mogelijk moeite. Nou, geloof ons, de redding is nabij.

Van een kleiner bord eten

Als je je avondeten op een ontbijtbordje eet, eet je ongemerkt minder. Wel tot 22 procent. Dat klinkt toch als de ideale oplossing voor je problemen?

Het heeft allemaal te maken met optische illusies, ontdekten onderzoekers Brian Wansink en Koert van Ittersum. Als je van een groot bord eet denk je vaak dat je weinig hebt gegeten. Als je van een klein bord eet, vind je het al snel een prima portie. Je dénkt zelfs dat je meer hebt gegeten dan dat je in werkelijkheid hebt.

Als je het echt goed wil doen, eet dan van een blauw bord. Hoe meer de kleur van het bord contrasteert met je eten, hoe minder je eet. Nieuw servies shoppen dan maar?

Maak foto’s van je eten

Vind je het maar irritant als je vriendinnen uitgebreid hun bord fotograferen voor ze beginnen met eten? Omdat jij gewoon wilt aanvallen en vooral niet wilt dat het koud wordt?

Tja, misschien is het toch slim om fotootjes van je borden te maken. Al hoeven het heus niet altijd meesterwerken te zijn. Als je foto’s maakt van wat je eet, krijg je namelijk inzicht in wat je allemaal naar binnen schuift. Zo word je bewuster van je eetpatroon. En het is nog leuk ook.

Gebruik gewichten als je sport

Zo daag je je spieren meer uit en ontwikkel je meer spiermassa. Nee, je wordt heus niet ineens een bodybuildster, maar je zult wel mooie lijnen krijgen op je buik en armen en die mooie ronde billen waar je al zo lang van droomt.

Als je meer spiermassa hebt verbruik je bovendien meer calorieën, ook in ruststand, als je gewoon lekker op de bank zit. Ook verbetert krachttraining je houding, waardoor je veel beter in je vel zit.

Doe een cardio workout van maximaal 20 minuten

Een intense cardio workout – een conditietraining – is ideaal als je vet wilt verbranden. En dat hoeft heus geen uur te duren.

Maar goed, het deel ‘intens’ is natuurlijk wel belangrijk. Met op je dooie gemakkie joggen bereik je niet zo snel je droomlichaam. Helaas.

Na 20 minuten zweten ben je klaar. Want anders heeft het weer een negatieve invloed op je spiermassa. En die was je nou juist zo zorgvuldig aan het opbouwen met je gewichtjestraining.

Ook een leuke manier om fit te worden, trainen voor een hardloopwedstrijd: Running junkies opgelet! Dit zijn de allerleukste hardloopwedstrijden van 2017

Reageer op artikel:
4 super simpele dingen die je iedere dag kunt doen om af te vallen en fitter te worden
Sluiten