Als je wilt afvallen met het ketodieet wil je deze informatie sowieso weten

Als je wilt afvallen dan doe je er alles aan om dat te bereiken. Maar het is vooral belangrijk om een dieet te kiezen wat bij je past en gezond is. Wil je graag het populaire ketodieet proberen? Start dan niet voordat je deze informatie hebt ingewonnen.

Afvallen kan een hele strijd zijn. Je verliest snel kilo’s maar het is moeilijk vol te houden. Des te belangrijker om te kijken waar jouw lijf en geest blij van wordt.

Wat is het ketodieet nou precies?

Het ketodieet is gebaseerd op het eten van veel vetten, weinig eiwitten en nog minder koolhydraten. Dat klinkt heel anders dan de ‘gebruikelijke’ diëten waar vetten juist zo veel mogelijk vermeden worden. Van het ketodieet raakt je lichaam (als het goed gaat) in ketose. Daardoor verlies je vervolgens veel gewicht omdat het opgeslagen vet wordt verbrandt in plaats van de beschikbare glucose.

Hoe ziet zo’n ketodieet eruit in de praktijk?

Oké, één ding is duidelijk: het ketodieet staat toe om veel vetten te eten. Maar hoe ziet zo’n dagmenu er dan ongeveer uit? Wat mag je wel eten en wat mag je absoluut niet aanraken?

Je mag minder dan 50 gram koolhydraten per dag eten en dat betekent dat je geen fruit mag eten, geen zoete groenten zoals wortels, geen wraps, rijst, pasta en brood. En uiteraard geen snoepjes en koekjes maar daarvoor in de plaats kan je wel genieten van taarten op basis van amandelmeel, zoetstof en slagroom.

Héél véél vet

Je eet vooral veel vette voeding. Je dagmenu bestaat bij dieet uit:

Veel dierlijke vetten zoals biefstuk, worstjes, salami, karbonade, rookworst, hamburgers en ja zelfs frikadellen mogen bij dit dieet
Volle kwark of yoghurt (vaak weer verrijkt met extra vet in de vorm van mascarpone)
Voeding op basis van mayonaise zoals eiersalade
Olijfolie en roomboter
Recepten met veel slagroom, mascarpone of creme fraise.
Recepten met veel kaas, brie en spekblokjes

Benieuwd wat je nog meer wél en niet mag eten. Klik dan hier voor een uitgebreide lijst met voedingsmiddelen.

Is dit dieet een goed idee voor iedereen?

Volgens verschillende bronnen is dit dieet vooral geschikt voor mensen die écht overgewicht hebben. Dit omdat het dieet nogal heftig is om vol te houden. Het ketodieet wordt aangeraden als je een BMI hebt van 30 of hoger.

Daarnaast zegt Astrid Postma-Smeets, voedings- en gezondheidsexpert van het Voedingscentrum het volgende: “Het nadeel is van het ketodieet – naast het feit dat je waarschijnlijk vooral minder eet omdat de avocado’s en biefstukken je neus uitkomen – dat je veel vlees binnenkrijgt en dat is niet echt fijn voor moeder natuur. Om al die koeien te laten groeien hebben we veel soja en graan nodig”, aldus Postma-Smeets. “Die kunnen we beter zelf opeten, want dat is voor de planeet veel beter.”

“Er zijn geen wonderdiëten. En van alle diëten val je in het begin af. Maar omdat het zo moeilijk is vol te houden, val je terug naar je oude gewicht als je ermee stopt.”

Je mist ook veel voedingsstoffen met het ketodieet

Doordat het een vrij eenzijdig dieet is mis je al gauw vezels, mineralen en vitaminen uit volkoren producten. En die heeft je lichaam op een gegeven moment wel écht nodig. Afvallen ga je zeker met het ketodieet maar je moet je afvragen of het in jouw geval de beste keuze is. Mocht je twijfelen vraag dan een voedingsdeskundige om advies.

Deze recepten helpen bij afvallen:

Reageer op artikel:
Als je wilt afvallen met het ketodieet wil je deze informatie sowieso weten
Sluiten