Wat is het pegan dieet?

Door alle diëten zie je soms de bomen door het bos niet meer. Ben je bezig met het nastreven van een gezondere levensstijl waarbij je dierlijke producten grotendeels schrapt? Wie weet past het pegan dieet dan in jouw leven.

Allereerst vinden we het belangrijk dat onze lezeressen een gezonde relatie met eten en sporten hebben. We vinden het enorm belangrijk dat jullie (en jij ook) goed in je vel zitten. De Beautify artikelen over afvallen zijn daarom niet bedoeld als aansporing om gewicht te verliezen, helemaal niet als je al op een gezond gewicht zit. Het kan wel dienen als inspiratie om een gezonde levensstijl na te streven.

Wat is het pegan dieet?

Het pegan dieet is vrij nieuw. In 2014 is het ontwikkeld door Dr. Mark Hyman en sindsdien wordt het steeds populairder. Het is een combinatie van paleo en veganistisch eten.

Bij het paleo-dieet richt je je op wat je wel mag eten, zoals vlees, fruit en groenten. Producten waarvan je minder eet zijn granen, peulvruchten, zuivelproducten, aardappelen, geraffineerde plantaardige oliën en alcohol.

Veganisten laten zoals je weet dierlijke producten achterwege. Nu vraag je je misschien af wat wél overblijft: groenten en fruit. Dit is de basis van het pegan dieet.

Wat eet je tijdens het pegan dieet?

Hyman raadt aan om 75% van iedere maaltijd plantaardig te houden. Vlees ziet hij als bijgerecht in plaats van hoofdgerecht. Maar wat eet je dan precies? Hierbij een lijstje met mensen eten met het pegan-dieet:

  • Gezonde vetten (denk aan omega-3-vetzuren, noten, kokosnoot en avocado’s)
  • Fruit en groenten
  • Noten en zaden
  • Glutenvrije volle granen
  • Linzen voor diegenen die de peulvruchten niet kunnen opgeven
  • Gras gevoede, duurzaam opgekweekte dieren (vis, rund, varken en kip zijn OK met mate)
  • Suiker is een occasionele traktatie

Wat eet je niet tijdens het pegan-dieet?
Hyman mijdt granen bij dit dieet. Ook de volgende producten laat je links liggen:

  • Zuivel, inclusief melk, yoghurt en kaas
  • Peulvruchten zijn niet toegestaan met uitzondering van linzen.
  • Suiker: zeer minimaal
  • Plantaardige oliën zoals koolzaad, zonnebloemolie, maïs en sojaolie
  • Chemicaliën, additieven, conserveermiddelen, kleurstoffen, MSG en kunstmatige zoetstoffen

Biologische geiten- en schapenmelkproducten worden wel gegeten, maar in kleine hoeveelheden.

Is het pegan dieet wel goed voor je?

Hyman is van mening dat het pegan dieet het beste dieet is voor veel mensen. “Deze manier van eten is het meest logisch voor onze gezondheid en voor de gezondheid van onze planeet. Het is duurzaam en vriendelijk voor dieren.”

Wil je (delen) van dit dieet proberen? Dan is het slim om je nog even te verdiepen in wat experts over dit dieet zeggen. Of overleg even met je huisarts.

Lees ook: Dit is wat de plek waar jij vet opslaat je vertelt over je hormonen en hoe je het beste kunt afvallen

Manners

Reageer op artikel:
Wat is het pegan dieet?
Sluiten