Renée
Renée | LinkedIn Body & Mind 17 mrt 2019

Afvallen met je handen? Zo werkt het Scandi Sense Dieet

Diëten schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Vind je een gezonde levensstijl belangrijk en pas je daarom tips van diëten toe in het dagelijks leven? Dan wil je vast meer weten over het Scandi Sense Dieet.

Allereerst vinden we het belangrijk dat onze lezeressen een gezonde relatie met eten en sporten hebben. We vinden het enorm belangrijk dat jullie (en jij ook) goed in je vel zitten. De Beautify artikelen over afvallen zijn daarom niet bedoeld als aansporing om gewicht te verliezen, helemaal niet als je al op een gezond gewicht zit. Het kan wel dienen als inspiratie om een gezonde levensstijl na te streven.

Afvallen met Scandi Sense Dieet

Het Scandi Sense Dieet werkt schijnbaar zo goed voor afvallen dat het een regelrechte hit is. Maar wat is het precies en hoe werkt het? We leggen het je uit.

Het ‘handjesdieet’ draait om het afwegen en afmeten van eten. De Scandinavische diëtiste Suzy Wengel viel binnen tien maanden 38 kilo af met dit zelfbedachte dieet. Dit dieet was bij Suzy zo succesvol dat ze de stap naar de boekenwereld maakte. Haar boek werd meteen een hit.

Hoe werkt het?

Volgens Suzy is het Scandi Sense Dieet succesvol omdat je volgens haar met je handpalmen precies kunt afmeten hoeveel je hoort te eten per maaltijd. De grootte van je handen wordt bepaald door je lengte en bouw van je lichaam. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen die groter zijn dan jij grotere handpalmen hebben en dus meer ‘moeten’ eten.

Wie wil afvallen met het Scandi Sense Dieet valt per week zo’n 400 tot 800 gram af, waardoor er geen crash-dieet praktijken hieraan te pas komen.

Eetoverzicht

Als je het Scandi Sense Dieet en wil afvallen is het handig om de volgende hoeveelheden aan te houden:

Groenten: één à twee handen
Proteïnen en koolhydraten: één hand
Vet: per maaltijd één tot drie eetlepels vet, waaronder olijfolie, avocado, noten, etcetera
Zuivel: maximaal 300 milliliter per dag
Drinken: anderhalf liter water per dag. Zwarte koffie, thee en caloriearme frisdranken mogen ook
Alcohol: niet verboden, maar drink met mate
Snacken: mag, maar houd het binnen de perken en eet verder gezonde maaltijden

Maaltijden

Op Instagram deelt Suzy maaltijden die binnen het Scandi Sense Dieet passen. Doe vooral inspiratie op:

View this post on Instagram

🇩🇰HF1-2: gulerod, salat, tomat, agurk, kål HF3: laks, hytteost HF4: der er brød til Fedt: avokado, græskarkerner, pesto Det er ret nemt at spise Sense på restaurant – tænk blot i håndfulde 🤚🏻🤚🏻🤚🏻🤚🏻og spiseskefulde fedt 🥄🥄🥄 🇬🇧HF1-2: carrot, lettuce, tomato, cucumber, cabbage HF3: salmon, cottage cheese HF4: bread Fat: avocado, pumpkin seeds, pesto It is so easy to eat out – just follow the handfuls🤚🏻🤚🏻🤚🏻🤚🏻and 🥄🥄🥄 #sensekost #scandisensediet #schlankmitdemhandvollprinzip #weightloss #godespisevaner #vanecoach #sundhed på @cafevivaldi #ikkesponsoreret #odense #visitodense #suzywengel #cafevivaldi

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

🤚🏻🤚🏻HF1-2: baby plum tomatoes, salad cress 🤚🏻HF3: one egg, smoked rainbow traut 🤚🏻HF4: half a plain bagel 🥄🥄🥄Fat: half a medium avocado, soft cheese spread, small piece of dark chocolate ☕️ black coffee #sensekost #scandisensediet repost from @olives_and_strawberries 👏🏻👏🏻👏🏻💚 follow for beautiful pictures👌🏻 #healthyfood #lovefood 🇩🇰 🤚🏻🤚🏻HF1-2: tomat, karse 🤚🏻HF3: et æg, røget laks 🤚🏻HF4: en halv almindelig bagel 🥄🥄🥄Fat: en halv mellem avokado, lidt smøreost, et lille stykke mørk chokolade ☕️ sort kaffe #spisekasse #schlankmitdemhandvollprinzip #hetscandisensedieet

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

Vil du også have tilsendt en gratis ugeplan i næste uge? Så tilmeld dig nyhedsbrevet på sensekost.dk Her er tortillapizzaen fra lørdag aften: Tilberedningstid 15 minutter Mængde: 1 person 1 lille dåse koncentreret tomatpuré (70 g) 1 tortillawrap, fuldkorn 50 g spidskål 1 lille løg 4 skiver mager ost, maks. 30+/17 % 70 g skinke i strimler 1 spsk. oregano 1 håndfuld frisk spinat 1 spsk. pesto (15 g) Smør tomatpuré på tortillawrappen. Skær spidskålen i strimler og løg i tynde skiver, fordel det på tortillaen. Skær osten i små tern og fordel dem på pizzaen sammen med skinke. Krydr med oregano. Bag pizzaen i en varm ovn ved 220 grader i cirka 8-12 minutter, til osten er smeltet. Skær spinaten i strimler og drys dem på pizzaen ved servering. SÅDAN ER FORDELINGEN EFTER SENSE-SPISEMODELLEN HÅNDFULD 1 + (2): Spidskål, løg, spinat HÅNDFULD 3: Ost, skinke HÅNDFULD 4: Tortillawrap FEDT: Pesto SMAGSGIVERE: Tomatpuré, oregano Måltidet fylder: En spisekasse. Der er brugt en stor håndfuld 3, fordi der er valgt en mager ost frem for en fed ost. Der er til gengæld kun brugt en spiseskefuld fedt. Der er plads til at du spiser lidt ekstra grønt på din pizza. ENERGIFORDELING Energi 640 kcal ‧ Protein 48 g ‧ Kulhydrat 50 g ‧ Fedt 25 g ‧ Kostfibre 11 g #ugeplan #sensekost #scandisensediet #vægttab #sundhed 🇬🇧 SCANDI SENSE MEAL BOX HANDFUL 1 + (2): Cabbage, onion, spinach HANDFUL 3: Cheese, ham HANDFUL 4: Tortilla wrap FAT: Pesto FLAVOURINGS: Tomatopaste, oregano Udviklet af @miaschwab og @michellhaugaard og redigeret af Lotte Noe og #suzywengel

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

Testing new #recipes 🇬🇧 fiber porridge with berries Handful 1-2: nothing Handful 3: nothing – I replace a handful 3 with an extra handful 4 👍🏻 Handful 4: oatmeal, five-grain flakes, five-grain mix, berries Fat: linseed, almonds, chocolate (80%) Flavourings: salt, honey, mint 🇩🇰 fibergrød med bær Håndfuld 1-2: ikke noget Håndfuld 3: ikke noget – jeg har erstattet en håndfuld 3 med en håndfuld 4 – så jeg får to håndfulde 4 i dette måltid. Det er helt fint og måltidet fylder stadigvæk kun en spisekasse!👍🏻 Håndfuld 4: havregryn, femkornsflager, femkornsblanding, bær Fedt: hørfrø, mandler, chokolade (80%) Smagsgivere: salt, honning, mynte #sensekost #scandisensediet #weightloss #dietaryfiber #fuldkorn #sundhed #vegetarian #vegetarisk

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

🇬🇧one day with #scandisensediet 🇩🇰 en dag med #sensekost 🇬🇧You can split your meal-boxes and eat a snack or two during the day. But try sticking to three meal-boxes the first fourteen days👍🏻 🇩🇰Du kan dele dine spisekasser efter behov – og spise et eller flere mellemmåltider. Men start de første 14. dage med tre spisekasser👍🏻

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

🇩🇰 Kylling med rosmarin, bagt hokkaido og bønnesalat med senneps-vinaigrette Fordeling i Sense-spisekassen Håndfuld 1 + 2: Hokkaido, gulerødder, agurk Håndfuld 3: Hvide bønner, kyllingeoverlår Håndfuld 4: Brune jasminris (under bønnesalat) Fedt: Olivenolie Smagsgivere: Rosmarin, chili, dijonsennep, salt, peber, eddike 🇬🇧 Rosemary Chicken, Baked Hokkaido and Mustard Vinaigrette on Bean Salad 👉🏻Tender rosemary chicken with baked Hokkaido, fried rice and a yummi bean salad with mustard vinaigrette as side dish. Unlike the more classic haricots verts salad this features white beans and grated carrot and also has a little minced chili pepper added for an extra kick of flavor. 🍽 Scandi Sense meal-box model: Handful 1 (+2): Hokkaido, carrots, cucumber Handful 3: White beans, chicken Handful 4: Brown jasmine rice (is placed under the bean salad) Fat: Olive oil Flavourings: Rosemary, chili pepper, Dijon mustard, salt, pepper, vinegar #sensekost #scandisensediet #suzywengel #sundlivsstil #vægttab #deslanketøser #schlankmitdemhandvollprinzip #aarstiderne #sensekassen @aarstiderne

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

🇩🇰 Burger med sprødt grønt, søde majs og tomatrelish 🍽 Fordeling i Sense-spisekassen Håndfuld 1 + 2: Rødløg, hjertesalat, gulerødder, tomater, agurk Håndfuld 3: Burgerbøf, æg Håndfuld 4: Majs, burgerbolle (hvad der svarer til to håndfulde – du kan undlade den ene halvdel af burgerbollen) Fedt: Olivenolie, smør Smagsgivere: Tomatrelish, hvidløg, salt, peber, eddike 🇬🇧 Homemade Beef Burger with Crunchy Vegetables and Sweetcorn Tomato Relish 👉🏻Build your own amazing burger using a juicy beef burger, pan-fried egg, raw vegetables, and garlic flavoured sweetcorn tomato relish in and a whole wheat bun. Add your favorite sauces like for instance ketchup and/or aioli. 🍽 Scandi Sense meal-box model: Handful 1 (+2): Red onion, mini romaine lettuce, carrots, tomatoes, cucumber Handful 3: Beef for the burger, egg Handful 4: Corn, burger bun (two handfuls – you can save half a burger bun) Fat: Olive oil, butter Flavourings: Tomato relish, garlic, salt, pepper, vinegar #sensekost #suzywengel #kostvejleder #weightloss #abnehmen #schlankmitdemhandvollprinzip #handvollprinzip #vægttab #deslanketøser #healthyfood #sundhed #fuldkorn #burger #scandisensediet @aarstiderne #sensekassen

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

View this post on Instagram

🇬🇧 Cheddarburger with pesto HF1-2: cabbage, cucumber, tomato HF3: beef HF4: Two handfuls of bread for a woman – note that a man can eat a whole burger bun for one handful👍🏻 Fat: 1 tbsp. red pesto, 2 tbsp. cheddar cheese Milk dressing: 2 tbsp. low fat sour cream 6 % Flavouring: Mini-basil, 1 tsb. ketchup Note that there are two handfuls of bread because I have chosen a large burger bun. I just save bread in one of my other meal-boxes. 🇩🇰 Cheddarburger med pesto HF1-2: spidskål, agurk, tomat HF3: oksekød HF4: to håndfulde brød for en kvinde – en mand kan godt klare en hel stor burgerbolle for en håndfuld Fedt: 1 spsk. rød pesto, 2 spsk. cheddarost Mælkedressing: 2 spsk. fraiche 6 % Smagsgiver: minibasilikum, 1 tsk. ketchup Bemærk at der er to håndfulde brød fordi jeg har valgt en stor burgerbolle. Jeg sparer blot brød i en af mine andre spisekasser. #sensekost #suzywengel #kostvejleder #weightloss #abnehmen #schlankmitdemhandvollprinzip #handvollprinzip #vægttab #deslanketøser #healthyfood #sundhed #burger #fastfood

A post shared by Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on

Dit vind je vast ook leuk: Je buikspieren de hele dag trainen? Het kan met deze oefeningen

NSMBL

Reageer op artikel:
Afvallen met je handen? Zo werkt het Scandi Sense Dieet
Sluiten