Afvallen: Zo ben je die decemberkilo’s snel weer kwijt (en blijven ze weg)

Misschien dacht je begin december nog dat je het écht rustig aan ging doen met eten en drinken. Maar tig Sinterklaasavonden, kerstdiners en oud & nieuw borrels verder, heb je je zelf toch een beetje laten gaan. En ben je misschien een paar kilootjes aangekomen.

Geen paniek, december is voorbij. En januari is bij uitstek de maand om even te balanssen. Wil je afvallen? Wij hebben tips over hoe je snel kunt afvallen. En hoe die decemberkilo’s er ook gewoon af blijven.

Zo val je snel én blijvend af:

Eet zeker niet te weinig

Bereken hoeveel calorieën je eigenlijk nodig hebt. Dit is niet voor iedereen hetzelfde, maar verschilt door je lengte, leeftijd, hoe actief je bent en huidige gewicht. Er zijn verschillende manieren om uit te rekenen wat je nodig hebt om op hetzelfde gewicht te blijven en wat je nodig hebt als je bijvoorbeeld een paar kilootjes kwijt wil.

Wij vonden deze tool erg handig. Scrol wel even naar beneden voor de tweede tool, genaamd ‘Bereken je energiebehoefte’.

Eet zeker niet veel minder dan wat hier staat. Want als je te weinig eet, denkt je lichaam dat er hongersnood is en dan sla je júíst vet op.

Hou bij wat je eigenlijk eet

Nu je weet hoeveel je mag eten, is het handig om ook bij te houden wat je daadwerkelijk naar binnen schuift. Vaak eet je ongemerkt meer dan je eigenlijk nodig hebt of door hebt.

Als je bijhoudt wat je eet in een app, kun je ook meteen zien wat voor soort voedingsmiddelen je binnen krijgt. Als in: koolhydraten, eiwitten en vetten. De truc is om van alles genoeg binnen te krijgen. En niet bijvoorbeeld álleen maar vetten, of alleen maar koolhydraten. Het gaat om de balans.

Eet je groentes

Van het Voedingscentrum moeten we 250 gram groente eten op een dag. Dat klinkt veel, maar als je bij je lunch ook wat groenten neemt, kom je daar zo aan. Ook kun je bijvoorbeeld als snack op wortels kauwen. Is misschien even wennen na die repen chocolade als tussendoortje, maar je wil van die decemberkilo’s af of niet.

Probeer verder zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten. Dus liever geen koekjes, taart en andere dingen die uit een fabriek komen. Maar alles wat groeit en bloeit in de natuur.

Heb je nog vakantie? Slaap dan uit

Slaap mag je niet onderschatten. Tijdens je slaap herstelt je lichaam namelijk. Bovendien: als je slaaptekort hebt, heb je waarschijnlijk meer honger, omdat je lichaam energie nodig heeft.

Zorg daarom dat je minimaal zeven uur per nacht pakt. Als je nog kerstvakantie hebt, is dit hét excuus om eindeloos uit te slapen natuurlijk.

Voorgenomen om te sporten? Doe dan aan krachttraining

Wil je wat meer van de bank af komen in het nieuwe jaar? Kies dan voor krachttraining.

Dat is niet alleen een stuk minder vermoeiend (ghehe), maar ook nog eens effectiever. Als je meer spiermassa hebt, verbrand je namelijk meer, ook op de momenten dat je niets doet. Heel chill.

Hoevaak? Het liefst drie keer per week, maar we snappen dat dat misschien een beetje veel is om vanuit het niets te doen. Maar het allerbelangrijkste is dat je jezelf ook écht geeft als je gaat.

Daag jezelf iedere keer uit om net dat beetje extra te doen, om telkens een tandje harder te gaan. Dan pas zul je sterker en fitter worden en verbetering zien. Als je iedere keer hetzelfde doet is het alleen bewegen en zul je na een paar keer niet zo veel verschil meer merken. En dat is zonde van je tijd.

Drink met mate

Oké, we geloven niet in dry January. Maar een béétje rustiger aan met alcohol kan geen kwaad als je wil afvallen.

You can do it. We geloven in je. Volg deze tips en je zult afvallen en stralen dit jaar.

Wat we nog wel willen zeggen: je hoeft écht niet super dun te zijn. Als je wat decemberkilo’s kwijt wil, kunnen we dat best begrijpen. En als je overgewicht hebt is het natuurlijk heel gezond dat je dat wil aanpakken. Maar sla niet door hoor. Je bent mooi zoals je bent.

Als je deze dingen doet lukt afvallen waarschijnlijk niet

Reageer op artikel:
Afvallen: Zo ben je die decemberkilo’s snel weer kwijt (en blijven ze weg)
Sluiten