Afvallen zonder lekkere dingen te laten staan? Het kan door deze truc

Diëten zijn meestal lastig om vol te houden. Vaak komt dat door alle regels waar je je aan moet houden. Maar we hebben goed nieuws voor je: Vanaf nu hoef je je nog maar aan één regel te houden om af te vallen.

De afgelopen vijf jaar is er in Amerika onderzoek gedaan naar het verschil in gewichtafname van een extreem simpel dieet en van een ingewikkeld dieet vol regels. Voor het onderzoek werden 240 mensen met het metabool syndroom (een combinatie van zwaarlijvigheid met ongezonde leefgewoonten) gesplitst in twee groepen. De ene groep moest zich houden aan het American Heart Association’s (AHA) dieet, dat veel regels heeft zoals:

  • Het eten van veel fruit en groente
  • Het kiezen voor vetvrije en vetarme zuivelproducten
  • Zo veel mogelijk suikervrije producten eten en drinken
  • Weinig tot geen zout eten, ook geen producten met zout erin verwerkt
  • Het niet tot nauwelijks drinken van alcohol

De andere groep kreeg maar een simpele regel die ze moesten volgen: Het eten van meer vezels, in ieder geval dertig gram per dag. Beide groepen hoefden geen oefeningen te doen. Na twaalf maanden moesten allebei de groepen zich laten wegen en wat bleek; mensen die het AHA dieet volgden waren gemiddeld 2,7 kilo kwijt, en de groep die alleen maar vezels toegevoegd had, was gemiddeld 2,1 kilo kwijt. Afvallen hoeft blijkbaar niet zo ingewikkeld te zijn.

Hoe kan dat?

De groep die het ingewikkelde dieet volgde is wel iets meer gewicht kwijtgeraakt, maar hebben ze daar ook veel voor moeten doen en laten. Terwijl de andere groep alleen maar meer vezels hoefde te eten. Onderzoekers denken dat het afvallen van de ‘vezelgroep’ komt doordat mensen ongezonde voeding onbewust inruilen tegen gezond eten dat veel vezels bevat. Omdat vezels enorm goed vullen is de behoefte aan ander (ongezond) eten veel minder.

Beginnen met het dieet

Wanneer je wil beginnen met het vezel dieet, bouw het dan rustig op en prop niet meteen dertig gram vezels in een maaltijd. Het effect daarvan zal alleen maar zijn dat je je opgeblazen, winderig en gewoon helemaal niet fijn voelt. Je kunt beter gedurende de dag vezelrijk voedsel inpassen in je maaltijden. Dat kan heel makkelijk door bijvoorbeeld het eten van fruit (liefst met schil), groente of volkorenbrood. En het enige waar je dan nog op hoeft te letten is dat je minimaal dertig gram vezels extra per dag binnenkrijgt. Easy toch?

Reageer op artikel:
Afvallen zonder lekkere dingen te laten staan? Het kan door deze truc
Sluiten