Ah! Dit is de verklaring waarom je zelfs moe kunt zijn na voldoende slaap

Slapen is heerlijk. En hoe ontzettend fijn is het om volledig uitgerust wakker te worden na een goede nacht slaap?! Maar hoe kan het dan dat je soms nog steeds moe bent ook al heb je voldoende geslapen? Dit is je verklaring.

Natuurlijk is de kwaliteit en de hoeveelheid slaap ontzettend belangrijk. Maar nog belangrijker is het om te luisteren naar je interne klok. Want ook al krijg je voldoende goede slaap, wanneer je er onregelmatige slaaptijden op nahoudt raakt je lichaam toch van slag. Met als gevolg dat je je moe en lusteloos voelt.

Interne klok

Je interne klok regelt wanneer je je moe of wakker voelt. Wanneer je een regelmatig slaapritme hebt is je klok in balans en functioneert hij het beste. Je lichaam kan op deze manier wennen aan de tijden dat het mag slapen en de tijden dat het wakker en alert moet zijn. Zo voorkom je dat je gedurende de dag dipjes krijgt. Dit houdt helaas wel in dat uitslapen in het weekend er niet meer bij is.

Timing

Maar niet alleen regelmatige slaaptijden zijn belangrijk voor je interne klok. Ook de timing van je slapen is van invloed op je fitheid. Je lichaam heeft het namelijk zo geregeld dat het op zijn fitst is wanneer het licht is, en dat het behoefte heeft om te slapen wanneer de zon ondergaat.

De zon komt in de zomer al rond half zes op, en volgens je interne klok zou je dan op moeten staan. Maar wanneer je heel laat naar bed bent gegaan heb je wel een probleem. Want waarschijnlijk ben je rond die tijd dan net in je diepe slaap, terwijl je interne klok wil dat je fris en fruitig aan de dag begint. Wanneer dit gebeurt dan heb je grote kans dat je vermoeid wakker wordt.

Conclusie

Je kunt niet om je interne klok heen, hoe je het ook probeert. Want die interne klok past zich niet aan aan jouw schema, je zult je schema juist aan moeten passen aan je interne klok. Probeer daarom op gezette tijden te slapen, en rekening te houden met de zonsopkomst.