Ah yes! Eindelijk worden onze food cravings verklaard

Ik MOET nu chocolade. Nouja, je moet natuurlijk helemaal niks, maar je hebt wel verschrikkelijk veel zin in een dikke KitKat. Of een Snickers. Of een Mars.. We dwalen af. Maar heb je het nu wel echt nodig? Of probeert je lichaam je eigenlijk hele andere dingen te vertellen? Deze handige informatie kan er zomaar eens voor zorgen dat jij voortaan de snoepjes laat staan.

Je hebt zin in..

Chocolade

Wanneer je verlangt naar chocolade, bestaat er een goede kans dat je lichaam een tekort heeft aan magnesium. Magnesium heb je nodig om energie te produceren en is daarom van invloed op je metabolisme en spierfunctie. Verklaart meteen een hoop over je menstruatie, want dan zijn je magnesiumwaardes stukken lager.

Wat kun je in plaats van chocolade eten? Een boel, maar waarom zou je? Je mag namelijk best chocolade eten, maar misschien kun je in dit geval beter kiezen voor de gezonde variant. Kies een chocolade met minimaal een cacaogehalte van 75%. Werkt als een trein en je bent op een gezonde manier van je craving af.

Snoep

Je hebt behoefte en suiker en dat betekent dat je wederom een tekort hebt aan energie. Het geeft een snelle boost en smaakt natuurlijk heerlijk. Maar wat kun je beter in plaats van snoep eten?

Fruit, de gezonde snoepvariant van de natuur. Fruit bevat van zichzelf suikers die het lichaam goede en langdurige energie geeft. En het voordeel is dat je niet na een half uurtje weer een dip hebt zoals je na het snoepen vaak krijgt.

Friet

Friet staat vaak voor een tekort aan zout. Dat betekent grappig genoeg dat je waarschijnlijk niet genoeg water hebt gedronken. Zout helpt het lichaam namelijk water vasthouden, waardoor we naar zout snakken wanneer we water tekort hebben.

De oplossing? Een groot glas water of thee. Wie had dat gedacht? Zo simpel kan het zijn.

Koolhydraten

Lekkere dikke pasta, pizza en brood. Hmmmm. Je verlangt in dit geval naar een feel good hormoon genaamd serotonine. Het betekent dat je behoefte hebt aan iets wat je humeur een beetje op zal krikken.

En in plaats van een dik bord met spaghetti kun je kiezen voor… een bad! Dat heeft inderdaad niet zoveel met eten te maken, maar een warm bad zorgt voor de nodige oppepper. Je ontspant en zult je ook de volgende dag stukken beter voelen. Want zoals we weten kunnen koolhydraten er de volgende dag ook voor zorgen dat je je een beetje uitgebrand voelt. Ga daarom eerst lekker badderen en daarna pas aan de boodschappen denken.

Vlees

Een dikke, vette hamburger. Eh, yes please? Je hebt een tekort aan ijzer. En hoewel een vette burger geweldig klinkt, kun je beter kiezen voor een gezonder alternatief.

Gelukkig zijn er genoeg andere etenswaren die je tekort aan ijzer kunnen aanvullen. Zo kun je denken aan spinazie met een eitje of een pan met heerlijke gamba’s. Hmm!

Reageer op artikel:
Ah yes! Eindelijk worden onze food cravings verklaard
Sluiten