Aha! Volgens de wetenschap is dit het beste tijdstip voor je work-out

Rosa
Verywell

Kom met die billen van de bank af, het is tijd voor je work-out. Said no one ever. Oké, zonder gekkigheid. Sporten is gezond en ja, we moeten er af en toe aan geloven als we een strak lichaam willen. Om ons een handje te helpen is onderzoek gedaan naar de beste tijd voor je work-out. Handig:

Twee van de meest genoemde redenen om niet regelmatig te sporten: gebrek aan tijd en gebrek aan resultaat. Het vergt nu eenmaal veel tijd en moeite om je ‘droomlichaam’ te krijgen. Maar, de wetenschap helpt ons een handje en vertelt ons wanneer het beste tijdstip is om ons in het zweet te werken.

Het antwoord op de vraag: ‘wat is het beste tijdstip voor een work-out?’ varieert op basis van de specifieke vraag, trainingsdoelstellingen en je work-out. Maar er zijn wel een aantal specifieke onderzoeksresultaten:

De late middag is het beste voor de work-out

Onderzoek toont aan dat het ideale tijdstip voor je work-out het moment is dat je lichaamstemperatuur het hoogst is. Bij de meeste mensen is dit tussen vier uur tot vijf uur. Je lichaamstemperatuur is op het laagst vlak voordat je wakker wordt.

Je bent het sterkst in de middag

Rond de middag ben je zo’n 5 procent sterker. Als je wilt hardlopen, ga dan in de middag. Je uithoudingsvermogen is dan ook groter, zo’n 4 procent. De kans dat je tijdens je work-out schade oploopt (lees: spierpijn as hell) is ook het minst waarschijnlijk in de middag. Ook dit heeft te maken met je lichaamstemperatuur. Je spieren zijn dan het warmst en meest flexibel.

Ochtendsporters zijn consequenter

Hoewel je middag work-out vanuit fysiologisch oogpunt optimaal kan zijn, toont onderzoek ook aan dat de ochtendsporters hun routine langer volhouden dan mensen die in de middag of avond sporten.

In de avond sporten en slaap

Als je regelmatig sport, dan kan dit je slaapkwaliteit bevorderen. Je vraagt je misschien wel eens af of je wel goed slaapt als je laat in de avond gaat sporten. Onderzoek heeft aangetoond dat dit niet uitmaakt. Sport je het liefst in de ochtend of in de avond? Houd vooral vast aan die routine van een vast tijdstip. Zo zul je de beste resultaten boeken.

Het goede nieuws is dat je zelf kunt bepalen wat de beste tijd is voor je work-out. Als je een tijdstip hebt bepaald dat je elke week kunt herhalen, dan ben je goed bezig. Als je traint voor een competitie dan is het wijs om je trainingen af te stellen op de tijd dat de competitie is. Zo raakt je lichaam er aan gewend.

LEES OOK: De geniale work-out hack voor de allermooiste billen