Isis van Graas
Isis van Graas Life 14 feb 2020

Eindelijk antwoord: dit zijn de beste tips en tricks om een kater te vermijden

Hoe vaak gebeurt het dat je nét een drankje teveel op hebt om je ‘s ochtends weer fris en fruitig te voelen? Juist, maar dat is vanaf nu verleden tijd. Een kater krijgen na te veel alcoholgebruik is haast onvermijdelijk, maar om de ochtenden minder zwaar te maken, hebben we de beste tips op een rij gezet.

Natuurlijk is helemaal niet drinken de ultieme manier om je zo gezond mogelijk te voelen. Toch snappen we dat iedereen wel eens zin heeft in een gezellige avond, maar dan wel zonder de kater de dag erna.

De beste tips tegen een kater

Volgens onderzoeken zijn er genoeg tips en tricks om een kater tegen de gaan. We hebben het over zowel tips vóór, tijdens als ná het uitgaan. Voel je je al een beetje tipsy? Lees dan snel verder, want deze trucjes helpen je uit de brand.

Tips voor het drinken

Het is belangrijk om zoveel mogelijk vitamines binnen te krijgen, vooral vitamine B werkt goed voordat je een avond gaat feesten. Oprichter en dokter van Hangover Heaven, Jason Burke, vertelt: “Een kater krijg je niet alleen doordat je gedehydreerd bent door de alcohol. Dit telt natuurlijk mee, maar een tekort aan vitamines en antioxidanten maakt de kater stukken erger.” Ook is het belangrijk om genoeg eten in je maag te hebben, anders gaat alcohol direct naar je bloed en voel je je een stuk slechter de volgende ochtend. Het is dus niet raar om ‘een stevige bodem’ te leggen voor het drinken.

Tips tijdens het drinken

Ben jij zo’n feestbeest die wel een sigaretje of twee lust tijdens het uitgaan? Volgens onderzoek kan je dit vervolgens beter laten gaan. Bij ongeveer honderd studenten is het verschil getest in katers, verdeeld onder wie wel en wie niet gerookt heeft. Hieruit kwam dat het roken van sigaretten de kater verergert. Ook is het beter om voor doorzichtige dranken te kiezen, in plaats van bijvoorbeeld rum, whisky of andere donkere varianten.

Kwam je nét iets te laat achter de tips hierboven? Dan zit er maar één ding op: heel veel dansen. Door veel te bewegen gaat het alcohol sneller uit je bloed en wordt je kater daardoor stukken minder. Volgens ons is dit geen straf.

Tips na het drinken

Het is algemeen bekend dat water je redder in nood is na een avond stappen. Maar in dit geval is het gezegde ‘alles waar ‘te’ voor staat, is niet goed’ heel toepasselijk. Te veel water drinken kan stress veroorzaken in je lichaam waardoor je minder uitrust en dus minder herstelt. Wat ook goed kan helpen tegen je kater, is het dragen van een slaapmasker. Door de hoeveelheid alcohol in je lichaam slaap je automatisch slechter, maar een slaapmasker kan ervoor zorgen dat je net iets meer uur rust meepakt dan normaal.

De volgende ochtend…

Het beste kater-ontbijt volgens experts? Maak voor jezelf een omelet met spinazie en kaas, een portie friet en een glas verse jus. Al deze producten bevatten precies de juiste ingrediënten om je weer kiplekker te voelen. Wat je vooral niet moet doen de volgende ochtend, is je kater wegdrinken. Hierdoor vertraag je het proces en komt ‘ie veel erger terug.

Misschien vind je dit ook leuk:

Reageer op artikel:
Eindelijk antwoord: dit zijn de beste tips en tricks om een kater te vermijden
Sluiten