Hoe heftig is bikini fitness? Model Beau doet een boekje open

Bij het horen van het woord ‘bikini fitness’ is de kans groot dat jij super gebruinde spierbundels in pietepeuterige bikinietjes voor je ziet. Omdat wij ook geen enkel idee hebben hoe het er nou écht aan toegaat in de wereld van de bikini fitness, volgen we de komende tijd Beau van Boheemen (26), die voor de derde keer meedoet aan een wedstrijd.

Beau groeide zo ongeveer op in de sportschool. Ze heeft een lijf waar menig meisje jaloers op is, en toch is haar doel strakker, slanker en gespierder worden. Waarom? Omdat ze op 9 december meedoet aan een bikini fitness wedstrijd. En een plek op het podium bemachtig je niet zomaar.

Hoe ben jij in aanraking gekomen met bikini fitness?

‘Mijn moeder en tante hebben samen een sportschool en mijn stiefvader is personal trainer, dus van jongs af aan was ik al in de gym te vinden. Ik begon met groepslesjes, tot ik hoorde dat een meisje aan bikini fitness deed. Dat vond ik zo interessant dat ik besloot er ook voor te gaan. Dus toen ben ik acht maanden bezig geweest om in shape te raken voor mijn eerste wedstrijd. En dat wierp zijn vruchten af, want die eerste wedstrijd won ik gelijk!’

En nu ga je er nog een keer voor. Was één keer afzien niet genoeg?

‘Ik heb het helemaal niet als heel zwaar ervaren, maar herinner me voornamelijk hoe leuk ik het vond. Ik vond het zo tof om op het podium te staan. Maar mijn vriendinnen vertellen me dat ik in de laatste weken echt ontzettend afwezig was omdat ik zo laag in mijn koolhydraten zat. Dus het was blijkbaar wel heftig, maar zo herinner ik me het helemaal niet.’

Waarom wil je het nu nog een keer doen?

‘Als je eenmaal in zo’n goede shape bent geweest, dan weet je hoe je eruit kunt zien. Ik vind het zo tof om te zien wat een lichaam allemaal aan kan en hoe het kan veranderen. Mensen vragen heel vaak of ik het mooi vind, maar dat is niet de reden waarom ik het doe. Ik vind het gewoon onwijs interessant om te zien hoe je aan een lichaam kunt sleutelen met als doel elk spiertje in je lijf te definiëren.’

‘Maar ik doe het vooral omdat ik nu veganistisch eet. Ik merk dat nog steeds veel mensen denken dat je dierlijke producten nodig hebt om spieren te kweken. Mensen denken dat het niet mogelijk is zonder. En daarom wil ik ook heel graag nog een keer meedoen met een wedstrijd, om te laten zien dat het hartstikke goed kan!’

View this post on Instagram

I’m going back on stage. THERE, I SAID IT. Now there’s no going back. Three years ago I competed Bikini Fitness for the first time, and thanks to my coach @visiblechangesamsterdam placed 1st. • I did 3 competitions in a row and didn’t think i’d have the urge to ever do it again. Prepping for a bodybuilding competition is simply put: a-social (which is basically the opposite of my whole existence). • The past 3 years I enjoyed my casual training (which for most people is not considered casual, I realise that), drinking a cocktail here and there and party whenever I pleased. • But something changed. I wanted to be back in that shape again, just once. After proudly gaining my 10 kilo’s I couldnt help but wonder what I would look like on stage this time. On top of that my diet had changed from pescetarian to vegan, so that was another challenge to overcome. Whatever the reason, I’m doing it. One last time. 🖤 . . . #announcement #bikinifitness #bodybuilding #competition #sapcup #ifbb #fitfamnl #ifbbnederland #femalebodybuilder #shredded #onstage #fitnessjourney #fitness

A post shared by Beau van Boheemen (@beauvanboheemen) on

Waar haal je nu je eiwitten vandaan?

‘Voornamelijk uit linzen, bonen, kikkererwten en edamame boontjes. Maar ook in noten, zaden en pitten zitten veel eiwitten. Quinoa bevat ook redelijk veel proteïne, meer dan rijst of zoete aardappel bijvoorbeeld. En verder gebruik ik ook plantaardig proteïne poeder, voor shakes en smoothies. Dit komt dan bijvoorbeeld uit hennep of kikkererwten, in plaats van koemelk.’

Welke aanpassingen heb je nu al gedaan?

‘Ik heb de wedstrijd begin december, maar ik ben dit keer wel veel later begonnen dan de eerste keer. Ik was deze zomer nog best veel aan het reizen, en dan is gezond eten toch wat lastiger. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik veel heb getraind. Maar ik ben nu drie weken geleden gestopt met drinken, dus dat is vijftien weken voor de wedstrijd. Ik mag nu nog even eten zoals ik normaal gesproken doe, en daarna krijg ik een streng schema. Wat ik dan precies wel en niet mag eten, weet ik dus nog niet.’

Hoe ziet een normale eetdag voor jou eruit?

‘Ik plan altijd vooruit, zodat ik niet met honger bij een tankstation beland. Als ontbijt eet ik vaak een smoothie met proteïne en noten, en ‘s avonds vaak een tempeh bowl met lekkere sausjes en groenten en rijst. Saus, kruiden en zout mag ik straks trouwens sowieso niet meer. Koolhydraten als het goed is nog wel, maar wel minder. Het wordt straks alleen quinoa – in verband met de eiwitten -, rijst en zoete aardappel. That’s it.’

View this post on Instagram

Lack of creativity whadduuuup 🍆

A post shared by Beau van Boheemen (@beauvanboheemen) on

Is het dan niet slecht voor je lichaam?

‘Als je traint voor één wedstrijd, is het niet slecht voor je lichaam. Veel meiden die het professioneel doen in Amerika, moeten het hele jaar door wedstrijd klaar zijn. Dat kan eigenlijk niet, want je lichaam heeft tussendoor gewoon rust nodig. Om wel het hele jaar door droog te kunnen zijn, moet je hulp inschakelen. En dus zie je vaak dat er spierversterkers geslikt worden of vochtafdrijvende middelen. Door het te lage vetpercentage verliezen veel van die meiden bijvoorbeeld ook hun menstruatie. En dat is wel heel ongezond, ja.’

Hoe bereid jij je mentaal voor op wat komen gaat?

‘Qua eten heb ik het vorige keer wel zwaar gehad. Ik wilde echt alles op alles zetten, dus heb acht maanden lang broccoli met vis en rijst gegeten. Ik denk dat ik het nu minder zwaar ga vinden omdat ik veel later pas echt heel strikt op mijn voeding ben gaan letten. Ik mag nu alleen écht geen mistap meer maken, dus daar ben ik me wel mentaal op aan het voorbereiden. Ik train iedere dag, waarvan zes dagen krachttraining en één dag cardio. Maar ik denk dat het goed te doen is. In mijn hoofd zeg ik dertien weken in plaats van drie maanden, want dat klinkt minder lang.’

Beau gaat in de aanloop naar haar wedstrijd toe voor Beautify blogs schrijven over haar ervaringen, trainingen en eventuele struggles. Benieuwd hoe ze het er vanaf gaat brengen? Hou dan zeker Beautify en haar Instagram @beauvanboheemen in de gaten. 

Reageer op artikel:
Hoe heftig is bikini fitness? Model Beau doet een boekje open
Sluiten