Janne Vogel
Janne Vogel Body & Mind 19 april 2020

Eindelijk: 6 x makkelijke manieren om buikvet te verbranden volgens de wetenschap

Vrouwen en het verlangen naar een strakke, platte buik gaan vaak samen. Maar buikvet verbranden lijkt zo makkelijk nog niet. Beautify verzamelde zes haalbare, makkelijke tips die je helpen je buikvet te verbranden. Lees hier het advies op basis van de wetenschap.

Buikvet verbranden doe je zo

Allereerst: hoogstwaarschijnlijk zijn jij en het stemmetje in je hoofd de enigen die zich aan jouw buikvet storen. En dat terwijl er absoluut niet zoiets als een perfect lichaam bestaat. Wil jij toch wat buikvet verbranden, omdat je gewoon wat lekkerder, strakker in je vel wil zitten? Of wil je gewoon wat gezonder gaan leven? Dan kun je de volgende dingen doen.

1. Beweeg zoveel als je kunt

Alles waar je hartslag van omhoog gaat en waar je van gaat zweten, helpt bij het verbranden van visceraal vet. Dat is het buikvet wat in de buikholte zit, en soms niet eens zichtbaar is aan de buitenkant. Of je nu naar de supermarkt loopt, een rondje fietst of baantjes gaat trekken: beweeg zoveel als je kunt. Ook iets als een HIIT-training is een goede manier om vet over heel je lichaam te verbanden.

2. Eet meer proteïne

Het eten van meer proteïne om vet te verliezen heeft alles te maken met hoe je lichaam omgaat met insuline. Als je lichaam er niet goed op reageert, maakt het meer insuline aan. En dat kan leiden tot vetopslag, vooral rond het midden van je lichaam. Een eiwitrijk dieet kan je beschermen tegen het gevolg van deze zogenaamde insulineresistentie.

3. Voeg meer (gezonde) vetten toe aan je dieet

Gebruik bijvoorbeeld olijfolie (onverzadigde vetten) in plaats van boter (verzadigde vetten). Verzadigde vetten kunnen zorgen voor een te hoog cholesterol én bevatten meer visceraal vet dan onverzadigde vetten.

4. Let meer op hoeveel en hoe goed (of slecht) je slaapt

Elke dag naar bed gaan rond dezelfde tijd én rond dezelfde tijd wakker worden, kan je helpen om je buikvet te verminderen, blijkt uit dit onderzoek. Weinig slapen is daarnaast niet goed voor je metabolisme, dus het is heel belangrijk dat je je rust pakt. En eh, dat is geen straf, toch?

5. Eet genoeg vezels

Door genoeg vezels te eten houd je langer een vol gevoel, waardoor je voorkomt dat je te veel gaat eten. Ze vertragen je spijsvertering en kunnen je daardoor helpen je honger te beheersen. Als je daarnaast ook de andere tips opvolgt, is dat een gouden combinatie.

6. Vind vooral balans (en wees niet te streng voor jezelf!)

Het is natuurlijk prima als je wat buikvet wilt verbranden, maar wees vooral niet te streng voor jezelf en gun jezelf dat koekje bij de thee. Je hoeft echt geen streng dieet te gaan volgen of jezelf van alles te ontzeggen. Wat je uiteindelijk wilt bereiken is een gebalanceerd eetpatroon waar jij je goed bij voelt. Alleen zo kun je dit patroon volhouden én blijft het leven leuk.

Eet dus gevarieerd, skip je vezels niet en drink genoeg water.

Lees ook: