Janne Vogel
Janne Vogel Body & Mind 29 april 2020

Burn out symptomen? Zo voorkom je dat je opbrandt tijdens de coronacrisis

Uit onderzoek blijkt dat vijftien procent van de Nederlandse vrouwen een burn-out heeft, of heeft gehad. En van die aantallen schrokken we best een beetje. Nu we middenin de coronacrisis zitten en de muren op je af lijken te komen, word je extra geconfronteerd met jezelf en je gedachten. Het is zo makkelijk nog niet om met stress en spanning om te gaan. We verzamelden tips die je helpen om goed voor jezelf te zorgen, zodat je voorkomt dat je opbrandt thuis. Take care of yourself, girls.

Burn out-klachten tijdens of door corona

Het aantal burn-outs blijf toenemen, en vooral vrouwen tussen de 25 en 35 jaar krijgen ermee te maken. Jezelf staande houden in een prestatiegerichte maatschappij vol prikkels is al geen makkelijke opgave. Maar nu we onze levens door de COVID-19 crisis moeten omgooien, vraagt dit aanpassingsvermogen van sommige mensen te veel. Veel vrouwen (en mannen, uiteraard) ervaren stress en spanning. Bijvoorbeeld omdat ze zich machteloos voelen, of eenzaam.

Misschien link je stress aan een examen of drukke periode op je werk. Maar het gat waar velen van ons nu in vallen, brengt ook stressgevoelens met zich mee. Gevoelens die in ernstige mate zelfs kunnen leiden tot een burn out. Hoewel de een gevoeliger is voor een burn out dan de ander, kunnen wat tips om mentaal goed voor jezelf te zorgen nooit kwaad. Beautify zette er een aantal voor je op een rijtje.

1. Zorg voor genoeg me-time

De enige persoon met wie jij deze crisis (en de rest van je leven) hoe dan ook door gaat brengen, ben jij zelf. Plan daarom altijd genoeg me-time in en doe dingen die je gelukkig maken. Of je het nu heerlijk vindt om uren je nagels te lakken en nailart uit te proberen of een bananenbrood te bakken: het is oké. Voel niet de druk om iets leuks met jezelf te moeten doen. Als jij het chill vindt om met een muziekje aan naar de muur te staren of uren op insta te scrollen, doe dat dan vooral.

2. Focus je op de kleine dingen

Het is een cliché, maar waar: het zit ‘m in de kleine dingen. Probeer te genieten van alledaagse dingetjes waar je normaal gesproken de tijd niet voor neemt. Zo zorg je er (onbewust) voor dat je meer in het nu leeft. Je na het douchen insmeren met een lekkere bodybutter en daarna in je net verschoonde bed stappen. De geur van de croissantjes die je op zondagmorgen in de oven doet. Een videobel-gesprek met je beste vriendin.

Als je het moeilijk vindt om erbij stil te staan, kun je voor je gaat slapen wat dingen opschrijven die je leuk of fijn vond aan de dag. Het kunnen de kleinste dingen zijn. Hierbij stilstaan geeft je (op lange termijn) een positief gevoel.

3. Blijf in contact met mensen

Het feit dat je veel binnen zit, maakt misschien dat je je sloom voelt. Je kunt het opbrengen om een serie te bingen, maar voelt er op het eerste gezicht misschien niet veel voor om een houseparty chat te joinen. Of te skypen met je moeder. Toch is in contact blijven heel belangrijk. Zorg er bewust voor dat je jezelf niet teveel isoleert en afsluit.

Natuurlijk mag je tijd voor jezelf nemen, maar blijf in contact. Deel je angsten, je verdriet, je twijfels en vragen met een familielid of vriendinnen. Schenk een theetje in of pak er een wijntje bij en blijf virtueel verbonden. Het kan heerlijk zijn om je open te stellen of gewoon even iemand anders te zien en te horen. Éven weg uit je hoofd.

4. Zorg voor fysiek contact (als het kan!)

Door fysiek contact, een stevige knuffel bijvoorbeeld, maakt je lichaam oxytocine aan. Dit geeft je een gelukkig gevoel. Knuffel je vriend(in), je moeder of je kat of hamster. Zoek fysiek contact met de persoon met wie je in quarantaine zit, áls je close bent met diegene en dit allemaal kan en mag. Als je alleen bent, zorg dan éxtra liefdevol voor jezelf.

5. Onderschat nooit hoe belangrijk slapen is

Slapen is niet alleen heerlijk, maar ook nog eens heel belangrijk voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Nu je er de tijd voor hebt, kun je dus maar beter heerlijk je rust pakken. Zonder schuldgevoel of wat dan ook. Jij laadt op. Punt.

6. Probeer gezond te leven

Natuurlijk mag je snoepen, maar probeer ook goede dingen in je lichaam te stoppen. Genoeg vitamines, mineralen, goede vetten en genoeg water… Als je zorgt voor een goede basis en balans, zal je mind je dankbaar zijn. Probeer daarnaast met regelmaat te bewegen, het liefst buiten. Home work outs zijn top, maar een wandeling in de natuur heeft een bewezen stressverlagend effect. Positief muziekje in je oren en gaan.

Lees ook: