Eet deze voedingsmiddelen om de aanmaak van collageen te stimuleren

Een goede skincare-routine bestaat uit reinigen en voeden van de huid met de juiste producten en de juiste ingrediënten. Eén van die effectieve ingrediënten is collageen, een woord dat je ongetwijfeld weleens tegen bent gekomen in je zoektocht naar fijne producten. Hoe krijg je collageen (via voeding) binnen?

Collageen is hét ingrediënt in je huidverzorging dat zorgt voor stevigheid van de huid. En stevigheid willen we allemaal wel, helemaal als je ouder wordt (en de aanmaak van collageen afneemt). O.a. via voeding kun je ervoor zorgen dat je meer collageen aanmaakt.

Collageen in voeding

Voeding speelt een rol bij de aanmaak van collageen (net als bij de overall conditie van de huid).

Psst, sla deze handige tips op met Pinterest.

Kip, vis en bouillon

De directe bron voor collageen is (helaas) dierlijk, je haalt het namelijk uit kip, vis en botten-bouillon. Yep, dat lees je goed.

Ei(wit)

Ook ei, en dan met name het eiwit van het ei, is een bron van collageen. Of beter gezegd: eiwit bevat proline, wat weer de nodige amino acyds bevat om collageen te kunnen aanmaken.

Knoflook

Knoflook is rijk aan zwavel, wat (in grootte hoeveelheid) de afbraak van collageen helpt te voorkomen. Een goede smaakmaker om dagelijks aan je avondmaal toe te voegen.

Bonen

Bonen zijn niet alleen een bron van eiwitten, ze bevatten ook veel koper. Beide stimuleren de aanmaak van collageen.

Cashewnoten

Een heerlijke bron van zowel koper als zink, wat beide – je raadt het al – de aanmaak van collageen stimuleert. Kies (jammer genoeg) wel voor de ongezouten ongebrande variant.

Vitamine C

Daarnaast is vitamine C een belangrijke speler voor de aanmaak van collageen. Zorg er dus altijd voor dat je ook voldoende vitamine C uit je voeding haalt. Dit vind je bijvoorbeeld in kiwi’s, aardbeien, citrusvruchten, maar ook in rode paprika, spruitjes en broccoli.

Afname van collageen

Je kunt sommige dingen doen om de aanmaak van collageen te stimuleren, maar je voelt ‘m al aankomen: andersom werkt het ook. Sommige dingen die je doet of eet zorgen er juist voor dat de aanmaak van collageen afneemt.

De drie grootste factoren die zorgen voor minder huidelasticiteit zijn suiker, roken en zon. Suiker beschadigt het collageen in de huid, roken maakt dat er collageenvezels verloren gaan (vandaar de diepe groeven/rimpels in de huid van mensen die jarenlang hebben gerookt) en ook de zon beschadigt het collageen en elastine in de huid.

Collageen in voeding vs. supplementen

In je zoektocht naar informatie over collageen en de huid ben je vast ook op een aantal artikelen over supplementen gestuit. Ook een manier om de collageen-aanmaak in de huid te stimuleren.

Toch gaat onze voorkeur uit naar collageen uit voeding, omdat je meer hebt aan een gevarieerd, gezond (en lekker!) voedingspatroon. En eet je veggie of vegan? De meeste supplementen komen uit dierlijke bronnen. Het vinden van de juiste supplementen kan dan lastig zijn.

Zo zorg je goed voor je huid:

Reageer op artikel:
Eet deze voedingsmiddelen om de aanmaak van collageen te stimuleren
Sluiten