De verschillende manieren om je salade minder saai te maken

We weten allemaal dat een salade gezond is. Het zou ook een perfecte vervanger zijn voor je brood tussen de middag. En natuurlijk is het een perfect gerecht als avondeten met deze warme dagen waarbij je toch al minder honger hebt. Maar geef toe, soms komt salade echt je neus uit.

Soms heb je er echt even geen zin meer in. Een salade kan gaan vervelen en op de laatste plaats eindigen op de ‘wat-moet-ik-eten-vandaag’ lijst. Maar dat is zonde, want naast dat het gezond is, kun je er in tegenstelling tot veel ander eten eindeloos mee variëren en is het perfect om mee te nemen.

De truc is om zoveel mogelijk proteïne, gezonde vetten en ongeraffineerde koolhydraten toe te voegen aan je salade. Zo zijn er allerlei verschillende toevoegingen die jouw salade minder saai maken, je een verzadigd gevoel geven en waarmee je kan blijven variëren.

Benieuwd naar de verschillende toevoegingen?

Warme ingrediënten

Wat gegrilde groenten zoals bijvoorbeeld courgette, ui, pepers, paprika of champignons kunnen al gelijk voor een bite zorgen en maken je salade een stuk minder saai om naar te kijken en op te eten.

Quinoa

Dit zijn ongeraffineerde koolhydraten. Je krijgt er gelijk een vol gevoel door, wat overigens ook langer aanhoudt dan wanneer je geraffineerde koolhydraten eet zoals bijvoorbeeld pizza of chips.

Noten

Walnoten, amandelen, pecannoten, cashewnoten, pompoenpitten, allerlei verschillende noten die jouw salade minder saai kunnen maken. Probeer eens te variëren.

Bonen

Verschillende bonen zoals bijvoorbeeld kikkererwten of bruine bonen zitten vol met vezels en proteïne. Je creëert hierdoor gelijk een rijkgevulde salade.

Avocado

Soms kan een halve avocado exact datgene zijn wat jouw salade naar een e next level brengt.

Vlees

Gisteren een barbecue gehad? Mix het vlees wat nog over is door een salade. Zo heb je gelijk de juiste proteïne binnen. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een ceasar salad te maken en daar stukjes gebakken kip doorheen te doen in plaats gerookte kip uit een pakje.

Eieren

Een eitje kan ook wonderen doen voor je salade. Een gekookt eitje, een gebakken eitje of een gepocheerd eitje. Eieren zijn een fantastische manier om je salade wat meer substantie te bieden.

Sardientjes

Sardientjes geven gelijk een zoutige smaak aan je salade. Door vis krijg je ook gelijk proteïne en omega-3 vetzuren binnen. Een win win situatie.

Reageer op artikel:
De verschillende manieren om je salade minder saai te maken
Sluiten