Stop maar met squatten want dít is de oefening die je moet doen voor een afgetraind lichaam

Het hangt er natuurlijk vanaf wát je precies wil trainen, maar squats zijn veruit één van de populairste oefeningen om uit te voeren in de sportschool en thuis. Vooral vrouwen wagen zich eraan om mooie ronde en afgetrainde billen te krijgen. Afvallen hoeft natuurlijk helemaal niet het doel te zijn want strong is the new skinny. De deadlift schijnt voor dat laatste doel de beste oefening te zijn.

Vind jij het mooi om er afgetraind uit te zien en ben je een heuse #fitgirl? Dan zit je ongetwijfeld al aardig in de wereld van de oefeningen. Als afvallen niet je doel is, maar het creëren van een afgetraind lichaam wel zit je met de deadlift in ieder geval helemaal goed.

Sporten voor een afgetraind lijf

Wij zijn de laatste die jou vertellen dat je zou moeten afvallen of er afgetraind uit moet zien. Lekker in je vel zitten en je fit voelen is namelijk veel belangrijker. Als jij lekker in je vel zit door er afgetraind uit te zien, hebben we hier in ieder geval een goede tip voor je.

Ongetwijfeld heb jij al honderden, zo niet duizenden squats gedaan tijdens je workouts. Hartstikke goed natuurlijk want je traint je onderlichaam met vooral de nadruk op je buik, billen en benen. Toch blijkt een héél andere oefening de wonder workout te zijn voor een gespierd lijf: de deadlift.

Deadliften in plaats van squatten

Deadliften lijkt eigenlijk heel erg op squatten. Bij beide oefeningen gebruik je namelijk meerdere spiergroepen. De oefening wordt ongeveer in dezelfde houding uitgevoerd. Maar waar de squat toch wel voornamelijk is gericht op het onderlichaam en je buik, billen en benen traint, traint de deadlift ook je bovenlichaam en armen.

Het is een ingewikkelde oefening omdat het belangrijk is dat je hem goed uitvoert. De oefening is namelijk blessure gevoelig, met name je rug kan er aardig wat schade aan overhouden als je je houding niet goed uitvoert. Eén van de fouten die veel mensen maken als ze beginnen met deadliften, is dat ze er veel te veel gewicht aan hangen. De stang op zich is al zwaar genoeg om functioneel te zijn voor de oefening.

Zo voer je de deadlift uit

Ten eerste is het belangrijk dat je voeten goed staan, je tenen moeten recht naar voren wijzen of iets naar buiten. In ieder geval nooit naar binnen toe (bijzonder slecht voor je knieën namelijk). Trek je kin terug richting je borst alsof je een dubbele kin maakt.

Druk je schouderbladen gaat naar achter en beeld je in dat je onder je oksels een sinaasappel fijnknijpt. Let er ook op dat je je heupen in de juiste houding houdt en dat je je buik naar binnen toe aanspant.

Buig door je knieën en pak met beide handen de stang vast (met of zonder gewichten eraan – wat bij jou past). Leun niet te ver naar achter en ook niet te ver naar voor. Hieronder zie je een instructievideo waar de deadlift goed wordt uitgevoerd.

Meer lezen over afvallen en trainen?

Popsugar

Reageer op artikel:
Stop maar met squatten want dít is de oefening die je moet doen voor een afgetraind lichaam
Sluiten