Deze sporten helpen je van je PMS klachten af

Stop met PMS te gebruiken als excuus om niet te sporten. Wanneer je op de juiste manier sport kan het zelfs helpen om je klachten te verlichten.

Pilates

Pilates is één van de beste workouts die je kunt doen wanneer je ongesteld bent. Doordat het zorgt voor een betere doorbloeding helpt het krampen te verminderen. Ook nemen irritaties en het opgeblazen gevoel af.

Stretchen

Dit is ideaal voor vrouwen met een zwaardere menstruatiecyclus die geen intensieve oefeningen kunnen doen door de pijn. Het stretchen helpt de pijn te verlichten. Wanneer je ‘s ochtends opstaat kun je staand stretchen of wat stretchoefeningen op de vloer uitvoeren. Dit helpt je energieniveau omhoog te krijgen zodat je je beter voelt. Wees je ook bewust van je ademhaling tijdens het stretchen.

Mediteren

Hoewel het geen sport is, is het wel een soort sporten voor je geest. Wanneer je erg veel last hebt van PMS-sypmtomen kun je last hebben van stemmingswisselingen, somberheid, hoofdpijn en stress. Door te mediteren kun je jezelf tot rust brengen, wat er ook voor zal zorgen dat de krampen minder worden. Door 15 tot 30 minuten te mediteren voel je je gegarandeerd de rest van de dag een stuk beter.

Yoga

Yoga is een goede workout, maar laat ‘op de kop houdingen’ achterwege tijdens je ongesteldheid. Je baarmoeder is dan namelijk veel zachter en teveel druk erop is niet goed. Verder heeft yoga tijdens je ongesteldheid alleen maar voordelen zoals bijvoorbeeld een betere doorbloeding, wat krampen helpt te verminderen. Ook helpt het gewrichtspijn, bloedstolsels en een opgeblazen gevoel te verminderen.

Wandelen

Sommige vrouwen vinden hardlopen fijn ondanks hun menstruatie, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Vaak ben je eerder moe, en bij sommige vrouwen doet het pijn om hard te lopen. Omdat bewegen wel goed is voor je lichaam is wandelen een goed alternatief. Doordat je endorfines (gelukshormonen) aanmaakt voel je je fijner, je krijgt een energie-boost en het helpt je spieren te ontspannen.

Het belangrijkste om te onthouden over sporten tijdens je menstruatie is dat je het beste met mate kunt sporten. Luister goed naar je lichaam en zorg er goed voor door voldoende te drinken en goed te eten. Het sporten kun je het beste in de ochtend doen zodat je de rest van de dag minder krampen hebt en je je energieker voelt.

Reageer op artikel:
Deze sporten helpen je van je PMS klachten af
Sluiten