Dit is waarom jij aan yoga zou moeten doen

De meesten onder ons kiezen voor yoga om te ontspannen en om stress te verlagen. Maar wist je ook dat yoga ideaal is om af te vallen? Je hoort het goed, je hoeft je niet persé uit de naad te werken om een mooi figuur te creëren:

Een gemiddelde yogasessie zorgt er voor dat je zo 260 calorieën verbrandt. Dat kun je vergelijken met een wandeling van een uur. Dus naast dat je fijn tot jezelf kan komen, val je zo ook nog eens af. Wel moeten de noobies onder ons weten dat hoewel yoga erg ontspannend werkt, het ook maakt dat het de spieren voor langere tijd aanspant (bijvoorbeeld bij balansoefening). Vandaar dat je zomaar het aantal calorieën van een halve Snicker verliest tijdens je sessie.

Daarnaast heeft ook het stressverlagende gevolgen voor je gewicht. Stress brengt namelijk slechte eetgewoontes met zich mee. Dus na een fijne yogales blijf je makkelijker van de chocolade/ sigaretten/ drank af.

Geen geld/ tijd om echt wekelijks naar een yogastudio te gaan? Of wil je anyday anytime even tot rust kunnen komen? Dan zijn dit een aantal goede oefeningen:

De Bhastrika:

Deze oefening is vooral gericht op de ademhaling: Ga op je knieën zitten met een rechte rug en plaats je handen op je benen. Adem rustig in (door de neus) en weer hard uit (door de neus). Hoe meer lawaai je maakt, hoe beter. Span je buikspieren aan tijdens het uitademen. Herhaal dit 11 keer maar neem wel telkens 30 seconden rust tussen de oefeningen.

Siddhassana:

Ga op je billen zitten met je benen gestrekt voor je uit. Buig je rechterknie en plaats je rechtervoet over je linkerlies. Dit doe je ook met je linkerknie over je rechterlies. Zorg voor een rechte rug en ontspan. Plaats vervolgens je handen met de palmen omhoog op je schouders. Hou deze houding een kwartier vol ter meditatie.