Dit is jouw perfecte bedtijd om fit de dag door te komen

Lotte

We hoeven je niet te vertellen dat het aantal uur dat je slaapt invloed heeft op je functioneren. Maar wist je ook dat de tijd waarop je naar bed gaat van grote invloed is?

Wellness expert Shawn Stevenson heeft onderzoek gedaan naar allerlei factoren die de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. En het blijkt dat hoewel elk lichaam anders is, er toch een gouden regel is voor een kwalitatief goede nachtrust.

Ideale bedtijd

Ons functioneren wordt beïnvloed door de zon. En wanneer we ons ritme daaraan aanpassen heeft dat een gunstige uitwerking op ons biologisch ritme. Het aanpassen van je ritme houdt in dat je naar bed gaat wanneer de zon ondergaat, en weer opstaat wanneer de zon opkomt.

Dat zou betekenen dat je rond tien uur ‘s avonds naar bed gaat en weer rond zes uur ‘s ochtends opstaat. Met de tijden kun je een klein beetje schuiven, maar hoe dichter je het schema van de zon benadert, hoe beter. Wanneer je nooit voor middernacht op bed ligt is dit zeker eens het proberen waard.

Stevenson heeft ook nog een aantal tips voor een goede nachtrust:

  • Stop twee uur voordat je naar bed gaat met het kijken naar elektronische apparaten.
  • Doe je workout ‘s ochtends vroeg, ook al houdt je workout alleen maar in dat je tien minuten buikspieroefeningen doet.
  • Let op wat je eet vanaf halverwege de dag. Vermijd vanaf dan cafeïne, zuivel en suiker.