Dit is wat je sociale leven met je lichaam doet

Of je weekend nu bestaat uit veel, heel veel tequila shots of urenlang tv kijken: als je later opblijft dan normaal kan je sociale leven invloed hebben op je lichaam.

In een nieuw onderzoek bestudeerden onderzoekers de gezondheid en slaapgewoonten van 815 Nieuw-Zeelanders. Om het verschil van hun slaapschema’s in het weekend versus weekdagen te beoordelen, vergeleken onderzoekers het midden van hun slaap. Bijvoorbeeld om vier uur ‘s nachts als de respondenten rond middernacht naar bed gingen en om acht uur ‘s ochtends moesten opstaan.

Mensen bij wie hun slaapschema meer dan twee uur varieert, hebben meer kans op obesitas, een hoge bloeddruk en andere risicofactoren die te koppelen zijn aan hartziekten, een beroerte en diabetes type 2. De onderzoekers stelden vast dat slaap je circadiaan ritme kan be├»nvloeden. Dit speelt een rol in de vetstofwisseling en kan het risico op ziektes vergroten. Als je slaapritme door de war wordt geschud, is de kans ook groter dat je ‘s avonds laat nog ongezonde dingen gaat eten.

Natuurlijk heb je geen zin om in het weekend (of zelfs doordeweeks) op tijd naar bed te gaan. Wat je kunt doen om je ritme enigszins onder controle te houden, is door te eten op vaste tijden. Zo raakt je biologische klok niet van streek. En wees gerust, morgen is het weer maandag. Tijd voor ritme.

Reageer op artikel:
Dit is wat je sociale leven met je lichaam doet
Sluiten