Eindelijk eerlijk antwoord: Dit is waarom je niet afvalt terwijl je wél sport

Je werkt jezelf meerdere keren per week in het zweet, let op wat je eet en het resultaat: je valt niet af. Hoe kan dat nou toch? vraag je je wanhopig af. Hoe kan het dat je wel sport, maar je niet afvalt? Hier zijn vier antwoorden.

Je lichaam slaat energie anders op

Dit is het geval als je heel lang hebt stil gezeten en net bent begonnen met sporten. Je lichaam heeft namelijk twee manieren om energie op te slaan, als vet en als glycogeen.

Glycogeen zit in je spieren en in je lever. En je lichaam gebruikt het vooral voor ‘noodsituaties’. Stel dat je ineens moet wegrennen voor een wild dier (of een ex), dan komt dat glycogeen reuze van pas.

Als je net begint met sporten slaat je lichaam méér van deze energie op, omdat het denkt dat je vaker ‘noodsituaties’ hebt. Uiteindelijk zal je lichaam gewend raken aan hoe sportief je bent en komt het allemaal goed.

Je bouwt spiermassa op

Vooral als je aan krachttraining doet is de kans groot dat je zwaarder wordt. Je bouwt namelijk spiermassa op en spieren zijn zwaarder dan vet.

Dat is helemaal niet erg, want met spieren verbrand je meer calorieën. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook daarna, omdat het herstel van je spieren energie kost. Lekker toch? Laat je niet leiden door de weegschaal, maar door wat je in de spiegel ziet en hoe strak of los je kleding zit.

Je overschat hoeveel je verbrandt en trakteert jezelf na een workout

Je denkt misschien dat je na een half uur hardlopen iets van duizend calorieën hebt verbrand, maar de waarheid is helaas anders. Want in werkelijkheid verbrand je zo’n tweehonderd tot driehonderd calorieën – afhankelijk van je gewicht – tijdens een half uurtje zweten.

Het gevaar daarbij is vooral dat je jezelf wil ‘belonen’ na een workout. En dan eet je al snel veel méér dan je hebt verbrand.

Je eet op het verkeerde moment

Maar helemaal niet eten na een workout is óók weer niet goed, vindt sportdiëtist Judith Schelling. Tegen NRC zegt ze: ‘Het lichaam heeft na een training proteïne nodig om de spieren te herstellen.’

Na het sporten een bakje kwark nemen is perfect, dan weet je lichaam dat je niet in hongersnood bent en dat het dus niet in de ‘spaarstand’ hoeft te gaan. Je lichaam heeft dan door dat het rustig vet kan verbranden.

Ga vooral door met sporten, ook al zie je niet meteen het gewenste resultaat. Sporten is namelijk ook gewoon hartstikke gezond en goed voor je conditie. En leuk, als je het bijvoorbeeld met een vriendin doet. Je zult je fitter voelen en dat is misschien nog wel het belangrijkste resultaat.

Vond je dit artikel leuk en ben je op zoek naar een nieuwe workout? Lees dan dit ook even: Op zoek naar een nieuwe yogaklas? Er is nu Drake yogadrake yoga

Reageer op artikel:
Eindelijk eerlijk antwoord: Dit is waarom je niet afvalt terwijl je wél sport
Sluiten