wpk-admin
wpk-admin Life 20 mrt 2020

Hoe te eten, koken en inkopen tijdens quarantaine

Als je opeens elke dag thuis zit en niet meer uit eten kunt, ga je toch een beetje anders naar je eten kijken. Misschien ben je wel ziek en moet je voorlopig binnenblijven. Of weet je niet meer zo goed wat je moet inkopen als je door de supermarkt loopt. Wij bieden hulp: hoe te eten, koken en inkopen tijdens deze quarantaine.

Dit artikel verscheen eerder op Culy en werd geschreven door Nancy van Batenburg.

1. Ga niet hamsteren, denk aan de lange termijn

De Minister-president herhaalde het meermaals: hamsteren is niet nodig. En by the way: tamelijk asociaal voor anderen. Er zijn voorraden genoeg in Nederland en als we nou een beetje normaal boodschappen doen als altijd, kunnen die voorraden ook op tijd weer worden aangevuld. Bovendien: sharing is caring.

Hamsteren is dus niet the way to go, denk liever aan de lange termijn en koop gevarieerd in, in kleine beetjes voor zover dat mogelijk is. Want wat moet je met 10 dozen pasta? Na verloop van tijd komt die pasta je de neus uit. Of zit je met een karrenvracht aan pasta als de crisis is gaan liggen.

Denk liever na over hoeveel koolhydraten je gemiddeld per maaltijd eet en reken dan uit hoeveel je moet inkopen als voorraad. Een voorbeeldje: als je 120 gram koolhydraten per dag eet, heb je voor een periode van drie weken vijf kilo koolhydraten (pasta, rijst, aardappels) nodig.

2. Koop zoveel mogelijk van lokale, kleine ondernemers

Koop je ingredi├źnten zoveel mogelijk bij lokale, kleine ondernemers. Zij kunnen het hard gebruiken, want ze worden het eerst geraakt door de (economische) crisis.

View this post on Instagram

Lieve mensen wat een bizarre tijden zijn dit. Ik sta pal achter het besluit van de overheid maar de impact is gigantisch. De horeca en ook ons slagerijtje is dicht maar daarmee zijn de ketens er achter ook keihard geraakt. Terwijl iedereen de supermarkten aan het leeghamsteren is kunnen de lokale producenten hun producten niet kwijt in het voor hun zo belangrijke kanaal. We hebben lokale producenten juist nu keihard nodig om voedsel te produceren. Maar we laten onze hoofden niet hangen. Met een club Amsterdamse producenten werken we aan een plan om snel weer op de benen te krabbelen. Wat we precies gaan doen gaan we later delen. Maar we willen iedereen in Nederland oproepen om op dezelfde manier als consument en producent samen te werken. We moeten op elkaar letten en we moeten elkaar blijven voeden. Later een update. Maar voor nu S.O. naar alle producenten, chefs, leveranciers, winkeliers. We denken aan jullie in deze moeilijke tijden . #supportyourlocals

A post shared by Samuel Levie (@samuellevie) on

3. Maak ruimte in je vriezer

Misschien heb je de neiging om je vriezer vol te gooien met ‘wat je ook maar kunt vinden’. Maar de ruimte in je vriezer is waarschijnlijk schaarser dan die in je koelkast en keukenkastjes. Deel die dus slim in. Maak eerst ruimte en kijk wat er weg kan en giet ingredi├źnten over in bakjes om effici├źnter te kunnen stapelen.

Ook een goede tip is om zoveel mogelijk in diepvrieszakken te doen, die je plat kunt invriezen en daarna rechtop naast elkaar kunt zetten (alsof het boeken in een boekenkast zijn). Dat is ook hoe Jamie Oliver het doet.

Wil je vlees invriezen, ga dan voor gehakt, pulled pork en pulled chicken want die nemen minder ruimte in beslag dan laten we zeggen een viertal koteletjes.

Zo houd je ruimte over om kliekjes in te vriezen of extra te koken en daarvan een deel in te vriezen.

4. Verse kruiden

Als je geen (kruiden)tuin hebt, is de kans groot dat je geen verse kruiden in huis hebt als je ziek bent. Wees dat voor en bewaar een voorraadje in je vriezer. Dat doe je zo: snijd de blaadjes klein, doe ze in een bakje voor ijsklontjes en giet er wat water en olijfolie over. De blokjes kun je in sauzen, soepen en gerechten laten smelten.

5. (Leren) fermenteren

Gevarieerd eten is goed voor je gezondheid, maar als je niet de deur uit kunt, kun je ook geen verse groenten inslaan. De oplossing: fermenteren en inmaken. Gefermenteerde en ingelegde producten zijn namelijk ontzettend lang houdbaar. En ze zijn ook nog eens superlekker.

Gelukkig zijn er steeds meer gefermenteerde kant-en-klaar producten te koop, denk aan blikjes kimchi (gespot in de supermarkt),  zuurkool, augurken en ander tafelzuur. Maar denk ook aan ansjovis en andere vis uit blik, miso, vissaus en gedroogde vleeswaren als droge worst en salami.

Ook Parmezaanse kaas is een gefermenteerd product: ongeopend in de verpakking kun je de kaas wel twee tot vier maanden in de koelkast bewaren. Eenmaal aangebroken kun je ‘m nog zo’n zes weken goed houden in de koeling.

6. Maak je eigen brood

Brood op? Maak het zelf. Dat hoeft namelijk echt niet moeilijk te zijn. Bloem, gist en zout: meer heb je niet nodig om een magisch zelfgebakken brood te maken (zonder kneden!). Een nachtje laten rijzen en de volgende dag met pan en al de oven inschuiven: zo simpel kan het zijn.

7. Blijf je favoriete restaurants steunen

Alle restaurants in Nederland zijn nu potdicht en bedenken tal van toffe initiatieven om te overleven. Zo zijn veel (sterren)restaurants inmiddels gestart met een afhaal- en bezorgservice, verkopen ze zelfgemaakt brood en nog veel meer. Maak er gebruik van en steun jouw favoriete restaurants door gerechten af te halen of te laten bezorgen.

Lees ook: Jarig tijdens quarantaine? Zo maak je er een feestje van

Reageer op artikel:
Hoe te eten, koken en inkopen tijdens quarantaine
Sluiten