Fijn: met deze tips kun je voorkomen je dat je aankomt op kantoor

Acht uur lang zitten achter je laptop op kantoor. Beweging en gezond eten is vaak ver te zoeken. En dan zijn we nog niet eens begonnen over al die verjaardagen waarbij er iedere keer een stuk taart in je maag verdwijnt.

Het is dan ook niet gek dat er veel mensen zijn die aankomen als ze net beginnen te werken op een kantoor. Opeens zit je veel meer dan je ooit hebt gedaan, en is het eten altijd binnen handbereik. En vergeet niet dat er vaak stress komt kijken bij een kantoorbaan, waardoor je de neiging hebt meer te gaan eten.

Maar gelukkig zijn er verschillende tips om te voorkomen dat je aankomt op kantoor. Ja het is mogelijk:

Poets je tanden na elke snack, lunch of grote kop koffie

Een handige tip om minder te eten en ook gelijk gezonder, is om na elke maaltijd je tanden te poetsen. Tandenpoetsen zal niet alleen een slechte adem voorkomen, maar voorkomt natuurlijk ook gaatjes. Daarnaast word je eraan herinnerd dat je al hebt gegeten en dat je daarom die Tony Chocolonely van je collega gewoon kan laten staan.

Één keer per week zondigen

Plan één keer per week een cheatday in. Op deze dag mag je los gaan met suikers en meer consumeren dan normaal. Op deze manier weet je exact dat je helemaal niets ongezonds mag eten als het niet je cheatday is. Ah, één stukje brownie? Nee.

Kauwgum

Soms gaan we eten als we ons vervelen. Een oplossing voor dit probleem: kauwgum. Want volgens het wetenschappelijke onderzoek van British Journal of Psychology houdt kauwgum je geconcentreerd, het onderdrukt je eetlust en het geeft je energie. Dit betekent uiteraard niet dat je het moet vervangen voor een maaltijd of gelijk drie pakjes per dag naar binnen moet werken. Teveel kauwgum kan weer een negatieve effect hebben op je spijsvertering, en dat wil je natuurlijk niet. Hou het bij drie tot maximaal vijf kauwgumpjes per dag.

Gezonde snacks

Mocht je dan toch weer ééns trek hebben na de lunch, zorg dan dat je een gezonde snack bij je hebt. Een appel, een zakje gemengde nootjes of wat groente-snacks met hummus. Laat je niet gek maken door al dat brood met Nutella. Tenzij het je cheatday is, dan kan het.

Water, all day everyday

Wist je dat in één blikje cola 139 calorieën zitten?! Als je elke dag één blikje zou nemen tijdens je werkweek, heb je aan het einde van de week al bijna zevenhonderd calorieën tot je genomen. Daarnaast zit er in cola en andere frisdranken suiker die je een suikerpiek geeft waarbij je na minder dan een uur weer zin krijgt in suiker. Zo blijft het natuurlijk moeilijk om van die koekjes in de keuken af te blijven.

Wat drink je dan wel? Water. Zorg dat je altijd een fles water bij je hebt. Doe hier wat citroen, gember en komkommer in en je hebt gelijk al een smaakje. In water zitten geen calorieën en daarnaast krijg je er een vol gevoel van.

Beweging

Maak van elk moment dat je kán bewegen gebruik. Een uur lunchpauze? Loop bijvoorbeeld even naar de groenteboer voor een appel. Als je weer op kantoor aankomt, neem dan de trap naar boven. Beweging is goed, en het zorgt onder andere voor ontspanning. Even je gedachtes op iets anders.

Als jij een zittende baan hebt, is het erg belangrijk dat je wekelijks aan beweging doet. Ga bijvoorbeeld voor je werk nog even hardlopen. Of ga langs de sportschool vóór je werkdag begint.

Reageer op artikel:
Fijn: met deze tips kun je voorkomen je dat je aankomt op kantoor
Sluiten