Geen zin om je haar te wassen na je workout? Hoeft ook niet met deze tips

Mika van Leeuwen 24 apr 2017 Nieuws

Van te vaak je haar wassen, word je haar niet blij. En jij trouwens ook niet, want de hele riedel van wassen, cremespoeling, verzorging en föhnen neemt best wat tijd in beslag. Maar als je gaat sporten wil je vaak toch je haar wassen. Gelukkig hoeft dat niet meer, dankzij deze tips.

Wil je niet je haar wassen na het sporten? We vroegen onze vaste haarexpert Mika van Leeuwen , top stylist bij Rob Peetoom, wat zijn tips zijn zodat je niet iedere keer dat je hebt gesport je haar hoeft te wassen.

’Preventief actie ondernemen is altijd beter dan dat je het probleem erna moet oplossen. Doe daarom deze dingen vóórdat je gaat sporten,’ zegt Mika.

Gebruik geen accessoires

Zet niks op je hoofd. Draag geen mutsen, petjes en andere accessoires, dit zorgt ervoor dat de hoofdhuid niet kan ademen en het door de verhitting nog meer talg produceert.

Door accessoires wordt je haar dus sneller vet, waardoor je het wilt wassen.

Zet het wél vast

Het vastzetten van het haar en hoe je dit doet, is extreem belangrijk. Wanneer je sport en het haar nog in je gezicht zit ga je er natuurlijk continu aanzitten. Met je handen door je haar gaan is oorzaak nummer één voor vettig haar.


Zorg dat je een mooie knot maakt hoog op het hoofd of laag in je nek en zorg dat alle haartjes vastzitten met schuifspelden.

Gebruik droogshampoo voor je workout

Het is een goed idee om voorafgaand aan het sporten droogshampoo te gebruiken, droogshampoo absorbeert vet. Droogshampoo is in principe net zo erg als gewoon je haar wassen, maar het is natuurlijk wel makkelijker, want je hoeft het niet helemaal weer droog te maken.

Je kunt ook na de sessie nogmaals droogshampoo gebruiken wanneer je merkt dat de lading vooraf niet genoeg heeft geholpen.

Spoelen

Als je het niet erg vindt dat je haar nat wordt, maar als je het niet wilt wassen, omdat dat beter voor je haar is, kun je het natuurlijk ook alleen spoelen. Gewoon met alleen maar water.


Dit verwijdert zeker het ergste van je transpiratie, het voelt fris en je hebt het niet hoeven ontvetten of reinigen met zeep.

Föhn je haren

Na de sportsessie even je haren goed droog föhnen helpt ook altijd om de effecten van transpiratie gedeeltelijk te doen verdwijnen. Door de hete lucht verdampt er al een hele hoop.

Mika: ‘Los van al deze tips blijft het natuurlijk het fijnste om wel gewoon te wassen na het sporten. Als je dit meerdere malen per week doet, koop dan even een milde shampoo die zacht is voor de hoofdhuid en niet extreem ontvet en reinigt. Op deze manier kun je het subtiel toch wassen zonder dat de talgproductie enorm toeneemt.’

Ook leuk om te lezen: Wauw! De banana bun is dé haarstijl voor als je geen tijd of zin hebt om je haar te doen

Reageer op artikel:
Geen zin om je haar te wassen na je workout? Hoeft ook niet met deze tips
Sluiten