Geld tekort? 7 x gezond eten voor een klein budget

Gezond eten kan best prijzig zijn. Vooral aan het einde van de maand kan het nog wel eens zijn dat je een lichte zweetaanval krijgt bij het zien van de prijzen. Maar er is gelukkig ook gezond eten voor een klein budget.

Eieren

Eieren zijn één van de meest voedzame dingen die je kan eten. Ze bevatten alle negen essentiële aminozuren en zijn rijk aan ijzer, fosfor, selenium en vitaminen A, B12, B2 en B5. Één ei bevat 113 milligram choline (voedingsstof die goed is voor de ontwikkeling van de hersenen). Eieren bevatten tevens antioxidanten die je zicht bevorderen en beschermen. Bijna al deze voedingsstoffen bevinden zich in het eigeel, zorg er daarom voor dat je het hele ei opeet.

Vis uit blik

Ingeblikte tonijn en zalm zijn uitstekende bronnen van vitamine B6, B12, magnesium, kalium, selenium en goede Omega 3 vetten. Zalm bevat tevens veel vitamine D, een voedingsstof die bevorderlijk werkt voor je immuunsysteem, de sterkte van je botten en je mentale gezondheid. Vis uit blik kopen is een perfecte manier om kwalitatief goede vis te kopen zonder een fortuin uit te geven. Zalm is de meest verse vis die je in blik vindt, aangezien hij meteen na vangst wordt ingeblikt.

Havermout

Één van de beste kwaliteiten van havermout is dat ze beta-glucanen bevatten. Deze zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer opgenomen worden door je lichaam. Hierdoor blijft je bloedsuiker stabiel en dat is de reden dat je langer een vol gevoel hebt dan bij andere ontbijtgranen. Een half kopje bevat een flinke dosis foliumzuur, ijzer, magnesium, kalium en zink.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt bevat drie keer zo veel proteïne dan reguliere yoghurt. Veel merken bevatten tevens goede bacteriën die je stoelgang bevorderen. Je hoeft niet te kiezen voor de vetvrije variant, want de normale Griekse yoghurt blijkt het risico op diabetes type 2 aanzienlijk te verlagen. Ook zorgt het ervoor dat voedingsstoffen beter door je lichaam worden opgenomen.

Bevroren bessen

Bessen bevatten weinig suiker, veel vezels en zijn één van de beste bronnen van antioxidanten. Ze kunnen echter wel wat prijzig zijn, maar dan zijn bevroren bessen een perfect alternatief. Vaak bevatten deze meer vitaminen dan niet-bevroren fruit. Dat komt doordat het meteen wordt ingevroren na het plukken, waar niet-bevroren fruit vaak duizenden kilometers moet afleggen voordat het in de winkels ligt.

Zoete aardappel

Wil je ‘s avonds gezond eten? Zoete aardappelen zitten boordevol vitamine C, B6 en kalium. Carotenoïden, de verbindingen die de aardappels hun oranje kleur geven, zijn krachtige antioxidanten. Deze helpen onze ogen sterk te houden en het boost onze immuniteit, wat het verouderingsproces tegengaat.

Groene appels

Deze frisse rakkers bevatten weinig suiker en veel vezels, wat je een vol gevoel zal geven en je bloedsuiker op peil houdt. Bonus: ze helpen je van een eventuele slechte adem af te komen. Daarom geen pepermuntje vlak voor die ene date, maar een Granny Smith.

Reageer op artikel:
Geld tekort? 7 x gezond eten voor een klein budget
Sluiten