Oh no: dit eten is toch niet zo gezond als we dachten

Lotte

Food, we love it. En dan is lekker eten wat ook nog eens gezond is helemaal een favoriet. Maar nu blijkt helaas dat sommige etenswaren helemaal niet zo gezond zijn als we dachten.

Maar wees niet bang, het is nu niet zo dat je deze dingen nooit meer mag eten. Welke heerlijkheden zijn stiekem toch kleine duveltjes?

Muesli
Het is zo lekker door je yoghurt maar helaas. Muesli zit vol met suiker en oliën waardoor ze veel calorieën bevatten.

‘Maar 100 calorieën’
Het klinkt te mooi om waar te zijn. Van die heerlijke snacks die niet veel calorieën bevatten. Het probleem met die fijne snacks? Het zijn van die porties waar je nooit echt een vol gevoel van krijgt. En daardoor ga je er teveel van eten. Probeer dus altijd met deze verpakkingen op te letten (of koop er echt maar ééntje).

Kant en klaar maaltijden
Tegenwoordig zijn er veel verantwoordelijke en natuurlijke kant en klaar maaltijden. Toch? We vrezen van niet. Hoewel sommige kant en klaar maaltijden misschien veel groentes bevatten, zitten er vaak enorme hoeveelheden natrium in verstopt. En dat is alles behalve goed voor je lichaam.

Gluten vrije snacks
Een grote trend in de snack wereld. Dat het gluten vrij is, betekent alleen niet dat het gezond is. Doordat deze snacks veel zetmeel en bloem bevatten, kan je bloedsuikerspiegel hier flink van gaan stijgen. Kies daarom liever voor snacks als quinoa en noten als je een gezonde keuze wil maken.

Sapjes
Ook al zitten ze boordevol vitaminen, geperste sappen hebben ook een enorme hoeveelheid aan fruitsuikers en calorieën. Lees daarom van te voren goed de etiketten of maak je eigen gezonde sapjes.

‘Vet vrij’
Van vet eten worden we niet dik. Je hebt zelfs een dagelijkse hoeveelheid vet nodig. Eet je te weinig vet, dan ga je bij je volgende maaltijd te veel eten waardoor je kan aankomen. Doordat eten wordt gelabeld als vet vrij, worden de vetten vervangen door andere boosdoeners zoals suiker, natrium en kunstmatige zoetstoffen. Geloof ons, dan kun je beter kiezen voor een beetje meer vet en een paar extra buikspieroefeningen doen.

Groente chips
Dachten we eindelijk gezonde chips te hebben gevonden, worden we bruut wakker geschud uit onze droom. Want ook groente chips zijn helemaal niet zo gezond om te eten. De chips worden vaak niet eens gemaakt van echte groenten. Het is dan zelfs bijna beter om gewone chips te eten. Nou ja, waarom dan ook niet?

Yoghurt met een smaakje
Zo lekker maar helaas ook zo niet gezond. Deze lekkere yoghurtjes zitten vol met suikers en zijn zo geen goede aanvulling op jouw lifestyle. Kan je niet afblijven van deze lekkere yoghurtjes? Combineer saaie yoghurt dan eens met een beetje honing. Heerlijk en stukken gezonder.

Amandelmelk
Doordat de supermarktvarianten vol zitten met toegevoegde stoffen, kan amandelmelk zelfs leiden tot een darmontsteking. De oplossing? Maak je eigen amandelmelk thuis. Met amandelen en water maar je zo zelf de gezonde variant.

Agave siroop
Een niet alledaagse siroop die in onze kastjes te vinden is, maar ook deze siroop is niet gezond. Ondanks een laag glucosegehalte heeft deze siroop een hoog fructose gehalte. Agave siroop is dan ook geen goede natuurlijke vervanger voor suiker.