Yasmine Esser
Yasmine Esser Nieuws 9 mrt 2017

Goed nieuws voor ontbijthaters! Dit onderzoek zegt dat ontbijten he-le-maal niet goed voor je is

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat heb je vanaf kinds af aan gehoord. Maar vaak kun je geen hap door je keel krijgen. Heb je ’s ochtends écht geen trek? Dan hebben we goed nieuws voor je. Want uit een nieuw onderzoek blijkt dat het ontbijt toch wat overrated is.

Ontbijtfans, je snapt ze echt niet. Waar andere mensen helemaal los gaan met gebakken eieren, toast, havermout of kwark. Kun jij met moeite, met heel veel moeite, een smoothie naar binnen gieten. Liever sla je het ontbijt dan ook over. Maar ja, dan voel je je toch een tikkeltje schuldig, want gezond is het niet.

Ha! Dat dacht je, dat het ongezond is om het ontbijt over te slaan. Maar ontbijthater, we hebben goed nieuws voor je. Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat het allemaal wel mee valt. Sterker nog, ontbijten zou helemaal niet goed voor je zijn.

Minder honger als je niet ontbijt

Professor Terence Kealey, een klinische biochemicus, heeft namelijk een boek geschreven met de titel: ’Breakfast is a dangerous meal’. Hij is ervan overtuigd dat het nuttigen van een ontbijt ervoor zorgt dat je later op de dag juist meer honger hebt in plaats van minder. Wat er voor zorgt dat je aankomt en dat kan weer leiden tot hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Hoe dat kan? De professor kwam na onderzoek tot de conclusie dat het ontbijt je bloedsuikerspiegel flink verhoogt. Dit gebeurt niet als je het ontbijt overslaat en pas later iets eet.

Doei ontbijt

Ook uit ander onderzoek blijkt dat het ontbijt misschien een tikkeltje overschat is. Voor een Deens onderzoek werden dertien volwassenen met diabetes type 2 gevraagd of ze hun bloedsuikerwaarden wilden bijhouden. De helft van de proefpersonen at drie maaltijden per dag. De andere helft sloeg het ontbijt over, maar at meer tijdens de lunch en het diner. Beide groepen kregen evenveel calorieën binnen.

Wat bleek? De groep die het ontbijt oversloeg had een stabielere bloedsuikerspiegel. Wat voor mensen met diabetes erg belangrijk is. Maar ook voor andere mensen prettig. Je hebt dan immers minder honger.

Ben je geen ontbijter? Dan hoef je je vanaf nu niet meer slecht te voelen om je gewoonte om de eerste maaltijd van de dag wat uit te stellen. Het valt allemaal reuze mee.

We denken dat je dit ook wilt lezen: Dit zijn dé 9 tekenen dat jij ab-so-luut geen ochtendmens bent

Reageer op artikel:
Goed nieuws voor ontbijthaters! Dit onderzoek zegt dat ontbijten he-le-maal niet goed voor je is
Sluiten