Ha! 6 x afvallen en gezonder worden zonder dat je na hoeft te denken

Je wilt strak in bikini. Je wilt misschien een paar kilootjes kwijt. Je wilt gezond leven. Maar ja, je wilt ook op terrasjes zitten, feestjes vieren en eten waar je zin in hebt. En dat lijkt niet samen te gaan. Maar - yay - dat gaat het wél.

Wij verzamelden tips voor je, waarmee je zonder ook maar na te denken gezonder wordt.

Eet méér in plaats van minder

Sla een je voedzame ontbijt nooit over. Zorg dat je tijdens de lunch en het avondeten voldoende eet. En ja, dan voornamelijk groente. Als je tijdens je maaltijden gezond en genoeg eet, zul je minder snel in de verleiding komen om slechte dingen tussendoor te snacken. Het lijkt of je meer eet, maar in totaal eet je eigenlijk minder. En vooral: minder ongezonde dingen.

Take it easy met de alcohol

Wat soms best lastig is. Vooral in de zomer, als het lekker weer is en er iedere dag wel iemand vraagt of je op een terrasje gaat zitten of mee gaat barbecueën. En dan komen natuurlijk de flessen wijn op tafel of uit de tas. En ‘nee’ zeggen is niet makkelijk. Maar de waarheid – en het zeer slechte nieuws – is: alcohol is een ramp als het gaat om afvallen. Alcohol bevat niet alleen calorieën, maar belemmert ook de vetverbranding in je lichaam. Jammer hè.

Weet: niet al het vet hoef je te vermijden

Transvet is het slechtste soort vet en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Je vindt het vooral in gebak, koek en snacks, maar ook in margarine, boter, kaas en rundvlees. Maar Omega 3-vetzuren uit vis zijn juist weer hartstikke goed voor je. Olie levert vitamine E. Boter daarnaast ook nog vitamine A en D. Ook blijft vet relatief lang in de maag en geeft daarom lang een vol gevoel. Zo blijkt uit onderzoek van Harvard dat mensen die dagelijks een handje noten eten sneller afvallen dan mensen die dat niet aten.

Vraag of de dressing of saus apart mag

Zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je over je eten giet. Nee, dan ben je geen zeur, dan ben je juist hartstikke goed en slim bezig als je uit eten gaat. Want juist in de sausjes en dressings zitten de dikmakende en ongezonde ingrediënten.

Stop met diëten

Leer jezelf in plaats daarvan wat een gezond eetpatroon is. Dat klinkt logisch, maar niet iedereen weet dat een croissantje níet evenveel calorieën heeft als een bruine boterham. En dat het uitmaakt of je calorieën haalt uit fruit of uit een muffin. Ga niet op een crashdieet, maar pas je eetpatroon aan. Zo voorkom je een jojo-effect.

Blijf lekker lang in bed liggen

Want, ja, slapend afvallen klinkt als een droom, maar het is de werkelijkheid. Mensen die voldoende slapen – gemiddeld tussen de 8 en 8,5 uur – hebben namelijk het minste lichaamsvet. Genoeg redenen om je morgenochtend nog een keertje extra om te draaien.

LEES OOK: Me-time: Dit is een geniale manier om gezichtsmaskers te gebruiken

Reageer op artikel:
Ha! 6 x afvallen en gezonder worden zonder dat je na hoeft te denken
Sluiten