Halveer het aantal calorieën in je eten door één simpele tip toe te passen

Hou jij ontzettend van lekker eten maar baal je ook van alle calorieën die erin zitten? Dan hebben we goed nieuws voor je.

Wetenschappers hebben een manier gevonden om rijst te koken waardoor het aantal calorieën tot wel zestig procent vermindert. En het is super simpel om te doen.

Koken en koelen

Het enige dat je hoeft te doen is één theelepel kokosolie met een kopje water te koken, en daar een half kopje witte rijst aan toe te voegen. Laat dit veertig minuten koken, of totdat al het water is opgenomen door de rijst. Maak de rijst los met een vork en zet het minstens twaalf uur in de koelkast. Daarna kun je de rijst opwarmen in de magnetron.

Resistent zetmeel

Het geheim van het verminderen van calorieën werkt als volgt. Het koken en koelen van de rijst zorgt ervoor dat het zetmeel in de rijst (koolhydraten) omgezet wordt naar resistent zetmeel. En het voordeel daarvan is dat het wel voedingsvezels zijn, maar dat het lichaam de calorieën ervan niet kan opnemen. Met andere woorden; het vult wel, maar je wordt er niet dik van.

Calorieën

Door de nieuwe methode van rijst koken toe te passen bevat rijst tien tot vijftien keer meer resistent zetmeel en vijftig tot zestig procent minder calorieën. Dat komt per kopje neer op zo’n 240 calorieën.

Goed nieuws

Als je denkt dat dit al goed klinkt, dan hebben we nog beter nieuws voor je. Wetenschappers zijn namelijk bezig om te kijken of deze methode ook toe te passen is op ander voedsel zoals pasta, mais, aardappelen en andere soorten rijst.

Reageer op artikel:
Halveer het aantal calorieën in je eten door één simpele tip toe te passen
Sluiten