Healthy living: Dit is hoeveel stuks fruit per dag gezond voor je zijn

Fruit is één van onze beste vrienden. Niet alleen om zo te eten maar ook voor in sapjes, in toetjes, zelfs in salades. Heerlijk. En tien keer beter dan al die producten met suiker. Maar in fruit zit overigens ook suiker. Vruchtensuiker (fructose) om precies te zijn. En teveel suiker is niet goed voor je.

Maar hoeveel stukken fruit mag je per dag eten, zodat dit wél gezond voor je blijft?

Suiker

Fruit bevat redelijk veel vruchtensuikers. Dit betekent dat fruit calorieën bevat. Terwijl bijvoorbeeld in groenten nauwelijks calorieën zitten. Naast suiker bevat fruit echter ook heel veel vitamines en mineralen. Deze zijn belangrijk voor je lichaam om al zijn functies goed te kunnen uitvoeren. Van vruchtensuikers krijg je gelukkig geen suiker-piek die daarna in één keer wegvalt, en je alleen naar meer suiker snakt. Je bloedsuikerspiegel wordt goed gereguleerd. Dit betekent dat je er niet zo moe van wordt als andere suikers.

Wat wordt er aanbevolen

De aanbevolen hoeveel fruit ligt op twee stuks per dag. Deze twee stuks bevatten redelijk wat calorieën maar zeker niet meer dan wanneer je in plaats daarvan een roze koek naar binnen werkt. Maar hou het wel bij twee stuks fruit per dag te overschrijden.

Maar wat zijn precies twee stuks fruit?
  • Met twee stuks bedoelen we over het algemeen twee honderd gram
  • Een groene appel is bijvoorbeeld al 100 gram met gemiddeld vijftig calorieën
Conclusie

Wanneer je je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid houdt is dit hartstikke gezond. Wil je op je gewicht letten dan is het verstandig om te kiezen uit fruit met weinig calorieën. Zoals bijvoorbeeld kiwi’s, abrikozen, aardbeien en groene appels. Fruit met veel calorieën zijn onder andere mango’s, bananen en ananassen. stukken fruit per dag

Reageer op artikel:
Healthy living: Dit is hoeveel stuks fruit per dag gezond voor je zijn
Sluiten