Heb je een slechte dag? Ga dan níet vroeg naar bed

Soms heb je zo’n dag die je het liefst zo snel mogelijk weer vergeet. Als je een slechte dag hebt is het verleidelijk om thuis te komen en meteen in bed te kruipen. Zodat het zo snel mogelijk morgen is. Toch kun je dat beter niet doen, blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Een dutje doen of vroeg onder de wol kruipen op een slechte dag, het klinkt heerlijk. En het is vreselijk aanlokkelijk. Je denkt dat het al je problemen als sneeuw voor de zon zal oplossen. Maar. Doe. Het. Niet.

Volgens een onderzoek, gepubliceerd in het Journal Nature Communicatons, heeft slaap juist een vervelend bij effect als het gaat om slechte herinneringen.

Het zit zo. Tijdens je slaap, en voornamelijk tijdens je diepe slaap, zorgen je hersenen er voor dat dingen uit je korte termijngeheugen worden opgeslagen in je lange termijn geheugen. Met andere woorden, als je iets wilt vergeten omdat je gewoon een k*tdag had, dan kun je beter niet gaan slapen. Slapen zal er alleen maar voor zorgen dat je iets beter onthoudt.

Wat kun je dan wel doen?

Wat wel slim is om te doen na een slechte dag: schrijf over je gevoelens. Dan zul je ze misschien ook niet snel vergeten, maar je plaatst ze wel in een perspectief. En je kunt je slechte dag waarschijnlijk beter relativeren .

Ook sporten is goed om te doen. Je vergeet even wat er zo vreselijk was of je kunt juist je gedachten ordenen tijdens een hardloopsessie.

Hoe dan ook, de slechte dag gaat voorbij. En morgen heb je weer nieuwe kansen en ziet de wereld er misschien weer heel anders uit. Focus op de dingen die wel leuk zijn in het leven: je vriendinnen, je familie, de fijne dingen die je hebt gepland binnenkort. Alles komt goed lieverd.

Heb je iets gehad aan dit artikel? Misschien wil je dit dan ook lezen: Waarom het goed voor je is om je kat te knuffelen volgens de wetenschap

Reageer op artikel:
Heb je een slechte dag? Ga dan níet vroeg naar bed
Sluiten