De do’s & don’ts van hot yoga

Hot yoga is één van de populairste vormen van sport. Je werkt aan je spieren, maakt je hoofd leeg en je zweet alle afvalstoffen uit je lichaam. Maar met al dat zweten moet je wel wat zaken in de gaten houden qua beauty en gezondheid. Check hier wat je wel en vooral ook niet moet doen.

Do: Houd je haar uit je gezicht

Investeer in een leuke haarband waarmee je je pony en de rest van je haar uit je gezicht kunt houden. Het vet uit je haar kan namelijk zorgen voor een uitbraak van puistjes.

Don’t: Draag make-up

Wanneer je hot yoga doet, doe dit dan altijd met een schoon gezicht. Make-up in combinatie met zweet verstopt je poriën. Een ander probleem is dat je mascara kan uitlopen en in je oog terecht kan komen wat behoorlijk pijnlijk is. En ja, ook waterproof mascara kan uitlopen. Waterproof mascara lost namelijk op in huidvet (talg). Wanneer je meteen uit je werk wilt gaan, zorg dan dat je een pakje reinigingsdoekjes in je tas hebt zitten om je make-up eraf te halen. Je dagcrème kun je ook achterwege laten, in combinatie met zweet kan ook dat voor acné zorgen wanneer je daar gevoelig voor bent.

Do: Zet de hitte van de ruimte om in extra beauty voordelen

De vochtigheid in een hot yoga ruimte is ideaal om hydraterende producten nog beter in te laten trekken. Doe bijvoorbeeld voor de les wat nagelriemolie op je nagelriemen (let wel op dat je de olie niet op je handen krijgt om valpartijen te voorkomen!). Nog een tip is om een conditioner of haarmasker aan te brengen zodat dit diep in je haar kan trekken. Verdeel de conditioner of het haarmasker over je haar en draai je haar in een knot. Na de les was je je haar met shampoo zoals je normaal zou doen, en het resultaat is zacht en glanzend haar.

Do: Drink water tijdens en na de les

Let wel op dat het water niet te koud is, doe er zeker geen ijs in. Ijs zorgt er namelijk voor dat je spijsverteringsstelsel een opdonder krijgt en dat werkt het genezende en ontgiftende effect tegen wat je met het zweten in de hitte bereikt. Ga liever voor water op kamertemperatuur. Dit zal toch verfrissend aanvoelen omdat het zo heet is in de yoga ruimte. Ook zou je nog wat electrolyte poeder toe kunnen voegen aan je water zodat je de hele les energiek blijft en achteraf meteen de verloren mineralen en zouten kunt aanvullen.

Don’t: Berg je yogamat op in een tas.

Om de bacteriën op afstand te houden kun je het beste je mat meenemen met een draagriem in plaats van in een tas. En als je ook nog de tijd neemt om hem thuis uit te rollen en te laten drogen ben je echt goed bezig.

Do: Reinig je mat na elke les

Natuurlijk is het wat extra werk en zit je daar eigenlijk niet op te wachten. Maar op een groeiende bacteriekweek op je mat zit je al helemaal niet te wachten. Er zijn hele makkelijke anti-bactieriële spray’s te koop waarmee je je mat super snel kunt reinigen. Je kunt ook zelf een spray maken door tea tree olie, water en pure alcohol te mengen en in een een verstuiver te doen. En met nog een paar druppels essentiële oliën naar keuze ruikt je spray super lekker. Citrus- en bloemenoliën ruiken heerlijk en hebben ook nog eens een aanvullende reinigende werking.

Do: Douche snel na je les

Net zoals je geen bacteriën op je mat wil hebben, wil je dat ook niet op je lijf. Breng voor na de les een andere (sport)bh mee om uitbraken van puistjes op je rug en decolleté te voorkomen. Als je niet kunt of wilt douchen op de locatie zelf, veeg dan in ieder geval het zweet goed weg met een handdoek en zorg dat je zo snel mogelijk thuis onder de douche springt. Want ook als het zweet is opgedroogd kan het nog puistjes veroorzaken.

Reageer op artikel:
De do’s & don’ts van hot yoga
Sluiten